Auteur Topic: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017  (gelezen 42155 keer)

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #30 Gepost op: zondag 15 januari 2017, 08:16 »
@ Vriend Planner,

Waarom ga je nou wéér slechts een gedeelte van wat ik zeg citeren?
Ik geef alleen maar aan dat je GEEN gemiddelde kan berekenen omdat er mensen tussen zitten die helemaal niet onregelmatig werken, niet omdat het technisch niet kan, maar jij snapt best wat ik daar bedoelde.
En zoals ik destijds ook al zei, het woordje gemiddeld stond er niet tussen.....
In de zorg krijgt iedereen een persoonlijk voorstel omtrent de nabetaling van de ORT.

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #31 Gepost op: zondag 15 januari 2017, 08:30 »

En dan dit: "De leden werkend onder de cao G4S Aviation Security zullen niet gevraagd worden om hun stem uit te brengen. Zij vallen immers niet onder de landelijke cao Particuliere Beveiliging". Dit is natuurlijk heel logisch, want zij vallen daar inderdaad niet onder. Maar toen de weerstand tegen de nieuwe CAO in 2012/2013 zo groot bleek, toen werden de leden vallen onder de G4S Aviation CAO juist wel ingeschakeld en opgeroepen om maar wel voor de nieuwe CAO te  stemmen, ondanks dat zij er niet onder zouden gaan vallen, maar zij wel een eigen CAO konden houden waarbij zij wel gewoon de oude voorwaarden bleven houden. En dan maar blijven beweren dat de bonden de CAO er niet doorheen hebben gedrukt!

Daarom mochten ze destijds nog wel stemmen.
Ze vielen er toen nog onder.

Dispensatie

G4S Aviation Security, FNV Beveiliging en De Unie Security hebben inmiddels bij landelijke cao-partijen een dispensatieverzoek neergelegd voor de hele cao G4S AS. Uiteraard voor de looptijd van de cao. Dat betekent dat de cao Particuliere Beveiliging niet (meer) van toepassing is en dat wij in de toekomst blijven onderhandelen over jullie arbeidsvoorwaarden met jullie eigen werkgever. Na een eventueel akkoord zal er opnieuw landelijke dispensatie aangevraagd moeten worden. Of die verleend wordt, is mede aan ons als vakbonden. Uiteraard willen wij ten aanzien van de toekomstige loonontwikkeling en dergelijke algemene afspraken de landelijk gemaakte afspraken blijven volgen. Maar de formele afspraken daarover maken wij dan met jullie werkgever.. Gelet op onze organisatiegraad bij G4S AS - meer dan 25% van de werknemers van G4S AS is alleen al lid van De Unie Security - is onze onderhandelingspositie goed!

Anne Stuiver

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #32 Gepost op: zondag 15 januari 2017, 10:59 »
Ik had gisteren middag de FNV gebeld, kreeg uiteindelijk iemand van juridische zaken aan de lijn. Die begreep 'mijn probleem' niet. Want zou ik anders liever zien dat de werkgevers in zee gaan met de LBV?

Ik heb hen gewezen op de lopende (collectieve) rechtzaak, nota bene die de FNV zelf aangespannen heeft. Kreeg ik het volgende antwoord: De rechter zal op enig moment vragen / eisen dat de FNV, CNV en De Unie de zaak collectief (met elkaar) moeten gaan voeren. En hier ligt blijkbaar een probleem. Want die bereidheid is er niet. Ze doen het dus liever los van elkaar.

Bovendien was het niet te doen om individueel voor iedere beveiliger uit te gaan rekenen wat deze nog tegoed heeft. Daarom verspreidt over alle beveiligers die (op dit moment) werkzaam zijn in de beveiliging in die 0,5%. En juist dit laatste is natuurlijk niet eerlijk.

1. Niet iedereen heeft recht op ORT (dagdienst ma/vr collega's)
2. Collega's die nu zonder werk zitten, krijgen NIETS terug!
3. Nieuwe collega's profiteren ook mee.
4. Ga je bijna met pensioen, haal je dat verlies nooit meer in.

Wat natuurlijk ook krom is, is dat de ma/vr dagdienst collega's mogen meestemmen. Dat is natuurlijk pure winst voor de bonden, want die collega's hebben niets te verliezen en pakken die 0,5% graag mee.

Ik stuitte vooral op onbegrip aan de andere kant van de telefoon. Ik heb ze gevraagd, aangezien ik lid ben en recht heb op juridische bijstand, om samen met mij een individuele zaak te starten. Daar weet men dus geen raad mee, want mocht een meerderheid JA stemmen dan zal gevraagd worden om de zaak te seponeren. Of ik na de uitslag van de stemming even terug kon bellen!

Het is toch niet te geloven dit. Er liggen al diverse vonnissen uit andere branches met betrekking tot ORT, en de bonden besluiten gewoon om dit als wisselgeld in te zetten tijdens de onderhandelingen. Had dit dan niet eerst voorgelegd moeten worden aan de leden? Ja of nee inzetten ORT tijdens onderhandelingen?

Ik weet wel, mocht dit akkoord er toch komen. Dan zeg ik allereerst na 17 jaar mijn lidmaatschap op. En zal daarna de weg gaan bewandelen via een rechtsbijstand verzekering.

Als de FNV dit echt werkelijk zo heeft gezegd aan de telefoon, door te gaan dreigen met LBV, dan heeft de FNV wat uit te leggen. Dus met andere woorden, we gaan maar dreigen met de LBV, om dit door je strot te douwen doet mij denken aan 2012/2013.

De FNV vind het raar dat steeds meer leden weggaan? Ik persoonlijk niet. Bestuurders die niet reageren op emails met kritische vragen, ik ben er ook klaar mee.
Er werd ook iets vermeld over bijeenkomsten om vragen te stellen, ga daar naar toe en confronteer de bestuurders hiermee zou ik zeggen!
Ik ben heel erg benieuwd wat zij hierop te zeggen hebben!

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #33 Gepost op: zondag 15 januari 2017, 11:09 »
Als de FNV dit echt werkelijk zo heeft gezegd aan de telefoon, door te gaan dreigen met LBV, dan heeft de FNV wat uit te leggen. Dus met andere woorden, we gaan maar dreigen met de LBV, om dit door je strot te douwen doet mij denken aan 2012/2013.

De FNV vind het raar dat steeds meer leden weggaan? Ik persoonlijk niet. Bestuurders die niet reageren op emails met kritische vragen, ik ben er ook klaar mee.
Er werd ook iets vermeld over bijeenkomsten om vragen te stellen, ga daar naar toe en confronteer de bestuurders hiermee zou ik zeggen!
Ik ben heel erg benieuwd wat zij hierop te zeggen hebben!
Dit is niets nieuws.
Hiervan werd ook gebruik gemaakt om de CAO (2013) er doorheen te drukken.
Niet alleen de FNV bedient zich hiervan.


Anne Stuiver

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #34 Gepost op: zondag 15 januari 2017, 12:40 »
Dit is niets nieuws.
Hiervan werd ook gebruik gemaakt om de CAO (2013) er doorheen te drukken.
Niet alleen de FNV bedient zich hiervan.

Nee dat weet ik, maar daarom niet minder kwalijk. Alle drie de vakbonden hebben destijds er mee lopen dreigen terwijl alle vakbonden dondersgoed weten dat zij met die zelfde LBV gewoon aan andere Cao tafels zitten. Voorbeelden van zulke cao's  zijn er hiervan genoeg namelijk.

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #35 Gepost op: maandag 16 januari 2017, 13:02 »
Stel:
Een beveiliger heeft een uurloon van € 14,46 per uur en heeft gemiddeld 35.000 euro per jaar verdiend bij een contract van 145 uur.
Een eenmalige compensatie van 1,1% voor de periode 10-2013 tot 1-2017 (pak voor het gemak 3 jaar) inhouden: 1,1% over € 105.000 = € 1155,-
0,5% loonsverhoging = € 0,0723 per uur ofwel € 10,48 per periode.
Dan moet je toch nog best lang werken om die € 1155,- terug te verdienen.
Mensen die van baan veranderen, ontslagen worden of kort tegen hun pensioen aan zitten hebben hier helemaal niks aan.
Men zou die 1,1% moeten betalen voor het geleden verlies over de periode 10-2013 tot 1-2017 en daarnaast die 0,5% moeten betalen voor het verlies vanaf periode 1-2017.

Daarnaast is een verhoging van 2% belachelijk weinig gezien de stilstand (dus achteruitgang) van de afgelopen jaren.

En aankomen met "daar wordt in de toekomst over onderhandeld/ over gesproken" noem ik geen CAO afsluiten.
Die zaken horen al lang, lang geregeld te zijn.

Ik kan best begrijpen dat er mensen zijn die hun lidmaatschap willen/gaan opzeggen.
De bonden zijn blijkbaar al heel lang geleden verleerd om goed te onderhandelen en een goede CAO af te sluiten.
En ja, helaas zijn de (meeste) beveiligers allemaal plichtsgetrouwe medewerkers die nog vaker aan het belang van werkgever en opdrachtgever denken dan aan hun eigen belang....

Zoals hier ook al is aangegeven: De oude CAO is ons door de strot geduwd.
Daar gaan we nog heel lang de nadelige gevolgen van ondervinden...

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #36 Gepost op: woensdag 18 januari 2017, 06:30 »
@Yarcon
Hoe ga jij met een uurloon van 14,46 en een contract van 145 uur 35000 verdienen???
= 27257 daar komt nog vak en eindejaarsuitk bij. dus 2180 vak geld en 618 eju. = 30055 dan heb je 381 per periode nodig aan ort.
Zo even uit de losse pols berekend.

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #37 Gepost op: woensdag 18 januari 2017, 10:40 »
Ook word er weer opnieuw gekeken naar verlofuren en deze worden ook weer herrekend.
Dit omdat de verlofuren zogenaamd meer waard worden.
* Mijn vraag is of de verlofuren ook herrekend zijn toen de ORT er vanaf ging en hierdoor de verlofuren dus minder waard werden ??


Ja toen kregen we er verlof bij.

Maar dat je niet met terugwerkende kracht wil snap ik administratief, maar had gewoon 1 op 1 om gezet.
Wat ik niet snap is dat ze die ,5 procent dus als compensatie zien voor de terugwerkende kracht van ORT dat lijkt me erg weinig.

Wat mensen stemmen moeten ze zelf weten NEE omdat je het bod te laag vind en nu WEL in opstand wil komen. Of nee dan was dat alle actie die nodig was om maar naar een beter bod te gaan krijgen want meer inzet ho maar.
of Ja onder mom beter iets als niets, en omdat je toch weet dat je geen inzet wil leveren voor een beter bod. En omdat bijna alle beveiligers er zo over denken je weet dat nee stemmen een kansloze poging is om weer eens te laten zien dat we dit op papier niet pikken maar actie ho maar.

In beide gevallen verlies je

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #38 Gepost op: maandag 23 januari 2017, 08:53 »

Gezien de reacties denk ik dat het akkoord wat er nu ligt wel bekrachtigd wordt door de leden, omdat de worst die voorgehouden wordt (eindelijk een loonsverhoging) er in gaat als zoete koek.

Bij mij niet, ze maken het er zich wel erg makkelijk vanaf. Daarom heb ik dus tegen deze afspraken gestemd, ook al spreekt men over een "CAO".

Kom met iets beters en meer inhoud dan dit kladvodje

Marcelzo

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 25 januari 2017, 19:44 »
Even kort: er is nog geen uitspraak in de collectieve zaak die de FNV had aangespannen, omdat die in afwachting van of er wel of niet een cao-akkoord komt, is aangehouden. De leden van vakbonden hebben tot en met zondagavond de tijd om te stemmen; vrijdag gaan werkgevers daar ook over besluiten. Het is dus afwachten tot maandag voordat daarover meer kan worden besloten en meegedeeld.

 

Over Syntro: Syntro heeft berekend wat de achteruitgang was van de cao naar aanleiding van de afspraken die in 2012 zijn gemaakt. Daaruit bleek dat de cao 0,34% goedkoper was geworden. Dat was dus voor alle afspraken die vanaf 2013 zijn ingegaan (zoals minuren, eindejaarsuitkering, verschuivingstoeslag en het feit dat je tijdens verlof geen ORT meer kreeg).

Voor dat hele pakket hebben we nu een structurele compensatie afgesproken van 0,5%. Dat komt er kortweg op neer dat je ergens begin 2018 het verlies van de afspraken in 2012 gecorrigeerd hebt gekregen; hoe langer je in dienst blijft, hoe meer voordeel je dat oplevert.

 

Per de 1e dag periode 1 2017 krijg je naast de 2% loonsverhoging, een structurele loonsverhoging van 0,5%. Die is bedoeld om de afspraken uit het Syntrorapport af te sluiten. Toen de cao in 2012 werd afgesproken zijn er een aantal zaken uitgewisseld. Zo zijn bijvoorbeeld de verschuivingstoeslag en eindejaarsuitkering ingevoerd en is de ORT tijdens verlof afgeschaft.

Deze cao afspraken zijn toen voorgelegd aan de leden en de meerderheid was toen akkoord.

Omdat de  financiële consequenties niet direct  zichtbaar waren is er ook afgesproken dat later een onderzoeksbureau zou berekenen wat de gevolgen voor werkgevers en werknemers waren. De cao mocht namelijk niet duurder of goedkoper worden door die afspraken.

Syntro heeft dat onderzocht en daaruit bleek dat in zijn algemeenheid de cao 0,34% goedkoper was geworden voor de werkgever (dus alle wijzigingen bij elkaar opgeteld en afgetrokken). De 0,5%  is dus bedoeld om dat te compenseren en daarmee zijn dus alle wijzigingen uit 2012 afgehandeld. Daarnaast wordt dus de ORT tijdens verlof wordt nu weer ingevoerd vanaf 1/1/2017.

 

Toen de ORT is afgeschaft zijn er een aantal zaken zijn ingevoerd zoals de verschuivingstoeslag en de eindejaarsuitkering. Werkgevers geven aan dat mocht er iemand de ORT willen claimen over de afgelopen jaren dat ook daar naar gekeken moet worden.

Martos

  • Gast
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #40 Gepost op: zondag 29 januari 2017, 22:23 »
De stembus is officieel gesloten om 21:00 uur. Wat mij op gevallen is dat er een groot aantal vakbondsleden om mij heen die mochten stemmen hun stem niet hebben laten horen. Benieuwd wanneer de bonden naar buiten komen met de stemresultaten.

joepie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 152
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #41 Gepost op: maandag 30 januari 2017, 14:26 »
Benieuwd wanneer de bonden naar buiten komen met de stemresultaten.

Nou vooralsnog blijft het angstvallig stil bij alle bonden. Niemand bericht over het stemresultaat, die nu toch allang bekend moet zijn.




Libo

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 96
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel

joepie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 152
    • Bekijk profiel

Anne Stuiver

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Akkoord over nieuwe cao Particuliere Beveiliging per 1 januari 2017
« Reactie #44 Gepost op: maandag 30 januari 2017, 19:20 »
De opzegging voor de Fnv zojuist gereed gemaakt, en morgenochtend op de post doen. Werkelijk ongelooflijk dat dit weggeven is, de ort van de afgelopen jaren. Kritiek op de bond wordt niet bepaald gewaardeerd ben ik achtergekomen.


quote author=joepie link=topic=14303028.msg14323546#msg14323546 date=1485796009]
Ennnnnnnnnnnn... Weg is mijn ORT over verlof 10-2013/01-2017!
[/quote]