Auteur Topic: Maximale nachtdiensten  (gelezen 10920 keer)

CAOvictim

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Maximale nachtdiensten
« Gepost op: zaterdag 19 november 2016, 00:08 »

In het voordeel van de medewerker mag van de CAO worden afgeweken. Dit is een nogal ruim op te vatten begrip. Ik ben onder behandeling van een internist. Nu blijkt in mijn geval  (na onderzoek) dat nachtdiensten een gunstige uitwerking hebben op mijn herstelproces.  Ik heb een college die graag (een aantal van) zijn nachtdiensten wil afstaan. Mijn manager wil hier niet van weten en zegt dat een medisch voordeel geen voordeel is in de zin van de CAO. Weet er iemand daar iets over en/of zijn er voorbeelden of medisch voordeel gezien kan worden als voordeel van de medewerker?

CAOvictim

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Maximale nachtdiensten
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 19 november 2016, 00:27 »

In het verlengde hiervan...mag een bedrijfsarts adviseren om van de CAO af te wijken? Ik bedoel daarmee dat als de bedrijfsarts werkgever adviseerd van de CAO af te wijken..Is die afwijking dan wel toegestaan?

Anne Stuiver

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Maximale nachtdiensten
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 19 november 2016, 13:16 »
Er zal in het geval dat dit mogelijk zou zijn altijd voldaan moeten worden aan de bepalingen van de Cao en ook de Arbeidstijdenwet. Afhankelijk van wat voor soort werk je doet in de Beveiliging staat in de Cao het maximale aantal nachten wat je mag draaien. Voor een surveillant is dit meer dan voor een objectbeveiliger. Wel dient altijd aan de voorwaarden van de Arbeidstijdenwet te worden voldaan. Overtredingen daarvan die door een aangepast rooster worden veroorzaakt mag een werkgever en ook werknemer niet accepteren.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Maximale nachtdiensten
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 19 november 2016, 15:42 »
In het voordeel van de medewerker mag van de CAO worden afgeweken. Dit is een nogal ruim op te vatten begrip.

De bonden interpreteren dat zolang het hun uitkomt.

Ik ben onder behandeling van een internist. Nu blijkt in mijn geval  (na onderzoek) dat nachtdiensten een gunstige uitwerking hebben op mijn herstelproces.  Ik heb een college die graag (een aantal van) zijn nachtdiensten wil afstaan. Mijn manager wil hier niet van weten en zegt dat een medisch voordeel geen voordeel is in de zin van de CAO. Weet er iemand daar iets over en/of zijn er voorbeelden of medisch voordeel gezien kan worden als voordeel van de medewerker?

Het lijkt wat vergezocht, en ik kan mij voorstellen dat een werkgever daar niet aan mee wil werken. Het is namelijk de werkgever die de boete mag betalen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Maximale nachtdiensten
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 19 november 2016, 15:46 »
Er zal in het geval dat dit mogelijk zou zijn altijd voldaan moeten worden aan de bepalingen van de Cao

Nee hoor, want inderdaad, positief afwijken van de CAO mag. Alleen denk ik dat een positieve afwijking is iets wat voor elke medewerker positief uit zou moeten vallen

en ook de Arbeidstijdenwet.

Deze blijft inderdaad altijd gelden.

Afhankelijk van wat voor soort werk je doet in de Beveiliging staat in de Cao het maximale aantal nachten wat je mag draaien. Voor een surveillant is dit meer dan voor een objectbeveiliger. Wel dient altijd aan de voorwaarden van de Arbeidstijdenwet te worden voldaan. Overtredingen daarvan die door een aangepast rooster worden veroorzaakt mag een werkgever en ook werknemer niet accepteren.

Inderdaad. Alleen blijkt in de praktijk dat werknemers maar ook werkgever wanneer het hun uitkomt de bepalingen in CAO en/of ATW gewoon willen overtreden, maar wanneer het niet uitkomt, ze wel weten te vinden. Maar zo werkt het natuurlijk niet!

Anne Stuiver

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Maximale nachtdiensten
« Reactie #5 Gepost op: zondag 20 november 2016, 11:32 »
En dat Planner is inderdaad het grootste probleem in deze branche. Ik maak het vaak genoeg mee dat mensen en zeker ook werkgevers  er  (zelf) voor kiezen om bewust de regels te overtreden. Ik begin er niet meer aan.

CAOvictim

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Maximale nachtdiensten
« Reactie #6 Gepost op: maandag 21 november 2016, 16:40 »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Maximale nachtdiensten
« Reactie #7 Gepost op: maandag 21 november 2016, 19:37 »
In de basis geldt de ATW altijd, en je kunt deze niet zomaar even terzijde schuiven. Maar er zijn een aantal uitzonderingen op de ATW voor bepaalde branches, geregeld in het Atb (arbeidstijdenbesluit) en ook dit is een uitzondering.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Maximale nachtdiensten
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 10 november 2017, 23:29 »
Dus hoeveel nachtdiensten mag je eigen werken per loonperiode?

Is dat: 2,46 dagen per week x 4 weken = 9.84 dagen. Niet te verwarren met de 7 aaneengesloten nachtdiensten.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Maximale nachtdiensten
« Reactie #9 Gepost op: maandag 13 november 2017, 11:07 »
Dus hoeveel nachtdiensten mag je eigen werken per loonperiode?

Heb ik eigenlijk nooit over nagedacht, want lijkt mij niet gezond om deze grens op te zoeken. Maar als ik er even snel over nadenk, zie ik op het eerste gezicht geen enkele beperking per loonperiode, dus ik zou zeggen 20! En als je heel goed nadenkt, zou ik er denk ik zelfs wel 21 of misschien 22 van kunnen maken, als ik gebruik (lees misbruik) ga maken van alle mogelijkheden!

Is dat: 2,46 dagen per week x 4 weken = 9.84 dagen. Niet te verwarren met de 7 aaneengesloten nachtdiensten.

Geen idee waar je deze getallen vandaan haalt?

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Maximale nachtdiensten
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 14 november 2017, 11:49 »
Heb ik eigenlijk nooit over nagedacht, want lijkt mij niet gezond om deze grens op te zoeken. Maar als ik er even snel over nadenk, zie ik op het eerste gezicht geen enkele beperking per loonperiode, dus ik zou zeggen 20! En als je heel goed nadenkt, zou ik er denk ik zelfs wel 21 of misschien 22 van kunnen maken, als ik gebruik (lees misbruik) ga maken van alle mogelijkheden!

Geen idee waar je deze getallen vandaan haalt?

Verbaasd mij dat jij dat niet weet Planner. Jij was toch zo goed met het CAO????

Art. 33 Nachtdiensten, Lid. 4.

4. Voor de werknemer, die arbeid verricht in nachtdienst, geldt per periode van 13 achtereenvolgende weken
- een maximum van 32 nachtdiensten, of
- een maximum van 52 nachtdiensten, indien de arbeid eindigt voor of
op 02.00 uur, of
- dat hij in een aaneengesloten periode van 2 weken maximaal 20 uur
arbeid mag verrichten tussen 00.00 uur en 06.00 uur.
Cao-partijen kunnen van het bepaalde bij het eerste gedachtestreepje (32 nachtdiensten) overeenkomstig artikel 4 en bijlage 11 dispensatie verlenen tot een maximum van 35 nachtdiensten.


32:13 = 2,45 x 4 weken is 9,84 dagen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Maximale nachtdiensten
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 15 november 2017, 11:24 »
32:13 = 2,45 x 4 weken is 9,84 dagen.

Waar staat in het door jou aangehaalde artikel, dat jij met die getallen deze berekening uit moet voeren? Ik lees dat je 32 (of zelfs 35/ 52) nachtdiensten in 13 weken mag werken, dat betekend dus dat je ook 20 (of wellicht dus zelfs 21 of 22 als dat binnen alle andere regels van de CAO/ATW valt) nachtdiensten in 4 weken kan werken, zolang je in de daaraan voorafgaande en/of daaropvolgende 9 weken niet meer dan 12 (of 15/32) nachtdiensten ingeroosterd krijgt!!!

Je kunt dus niet elke periode zoveel nachtdiensten ingeroosterd krijgen, maar de vraag was, hoeveel nachtdiensten maximaal in een periode, en dat is dus wat mij betreft 20, en wellicht met een beetje puzzelen zelfs 21 of 22.

En de laatste OF (20 nachturen in 2 weken), maakt het zelfs mogelijk om in ELKE periode elke dienst een nachtdienst te laten zijn, zolang het maar nachtdiensten zijn met een beperkt aantal nachturen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 15 november 2017, 11:32 door Planner »

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Maximale nachtdiensten
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 16 november 2017, 20:32 »
Waar staat in het door jou aangehaalde artikel, dat jij met die getallen deze berekening uit moet voeren? Ik lees dat je 32 (of zelfs 35/ 52) nachtdiensten in 13 weken mag werken, dat betekend dus dat je ook 20 (of wellicht dus zelfs 21 of 22 als dat binnen alle andere regels van de CAO/ATW valt) nachtdiensten in 4 weken kan werken, zolang je in de daaraan voorafgaande en/of daaropvolgende 9 weken niet meer dan 12 (of 15/32) nachtdiensten ingeroosterd krijgt!!!

Je kunt dus niet elke periode zoveel nachtdiensten ingeroosterd krijgen, maar de vraag was, hoeveel nachtdiensten maximaal in een periode, en dat is dus wat mij betreft 20, en wellicht met een beetje puzzelen zelfs 21 of 22.

En de laatste OF (20 nachturen in 2 weken), maakt het zelfs mogelijk om in ELKE periode elke dienst een nachtdienst te laten zijn, zolang het maar nachtdiensten zijn met een beperkt aantal nachturen.

Wat jouw betreft 20? Waar is dat op gebaseerd???

En Hoe kom het dan dat een planner op mijn werk verkondigd dat je maar max 7 nachtdiensten per periode mag werken????


Martos

  • Gast
Re: Maximale nachtdiensten
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 17 november 2017, 07:05 »
Maximaal 7 nachtdiensten achtereenvolgend zonder overleg met de daarna verplichte rusttijd. Je mag meerdere reeksen nachtdienst draaien per periode. En ook in overleg 20 nachtdiensten per periode , maar of dat gezond is ....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Maximale nachtdiensten
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 17 november 2017, 10:30 »
Wat jouw betreft 20? Waar is dat op gebaseerd???

Ik heb alles precies uitgeschreven. Dus wat zou ik nu nog meer toe moeten voegen?


En Hoe kom het dan dat een planner op mijn werk verkondigd dat je maar max 7 nachtdiensten per periode mag werken????

Je mag maximaal 7 nachtdiensten in een REEKS werken, waarna je minimaal 48 uur rust moet hebben. Nergens in de CAO (of wet) staat dat je niet meerdere reeksen nachtdiensten achter elkaar mag werken.

En hoe het kan dat een planner op jou werk onzin verkoopt? Ik zou het niet weten, maar een goede gok zou denk ik zijn: "Onwetendheid van de planner, leidinggevenden EN werknemers" over de ins en outs van de CAO en/of ATW.

Waarom geloof je hem wel, terwijl hij iets zegt zonder enige onderbouwing, terwijl jij vervolgens met het juiste artikel aankomt, daar berekeningen op los laat die kant nog wal raken, maar als ik je, stap voor stap uitleg wat er dan precies staat, dan ga jij mij vragen waar ik het op baseer?

Ik zou zeggen, lees nu nog eens GOED wat ik schrijf? Dus niet alleen maar de conclusie (20), die jou waarschijnlijk niet bevalt, maar vooral de onderbouwing. En als jij daar iets ziet staan wat in tegenspraak is met iets wat in de CAO/ATW staat, laat het mij weten, wellicht zie ik iets over het hoofd? Het kan ook zijn dat je iets niets snapt wat ik schrijf of wat er in de CAO/ATW staat, maar stel dan een inhoudelijke vraag en dan krijg je daar zoals gewoonlijk van mij een onderbouwde reactie op terug. Maar vragen waar ik mij op baseer, terwijl jij nota bene zelf aankwam met hetgeen waarop ik mij baseer, slaat natuurlijk helemaal nergens op.....

Overigens is mijn antwoord wel onder voorbehoud als het gaat de praktische mogelijkheden om 20 echte nachtdiensten en niet om avonddiensten die wat langer uitlopen en/of ochtenddiensten die vroeg beginnen en daardoor ook onder het begrip nachtdienst vallen, in te roosteren. Ten eerste is dat natuurlijk niet gezond en is zoeken naar grenzen die je helemaal niet op wilt zoeken.

Aangezien er na een reeks van nachtdiensten dus minimaal 48 rust moet zitten, en er ook nog meer regels m.b.t. rusttijden zijn, kan ik mij ook voorstellen dat, hoewel er dus geen harde belemmering zit op het aantal diensten (en dus ook nachtdiensten) per periode, het misschien wel helemaal niet mogelijk is om er minimaal 20  in te roosteren. En ik heb ook helemaal geen behoefte om dat uit te gaan zoeken, simpelweg, omdat ik het nooit zal doen.

Maar overeind blijft dus staan, dat er geen harde beperking is op het aantal nachtdiensten in een periode. Dan blijft dus over, hoeveel nachtdiensten je in de praktijk in een periode kunt proppen, zonder andere regels in de CAO/ATW te overtreden.