Auteur Topic: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO  (gelezen 123038 keer)

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Gepost op: donderdag 13 december 2012, 20:53 »
Nog steeds krijg ik vragen van collega’s hoe het precies zit met
het afschaffen van de ADV-dagen en de 5,25% loonsverhoging.

Daarom een rekenvoorbeeld met 160 uur per periode en een uurloon van 10 euro.
Het principe is voor iedere aantal contract-uren per periode gelijk.


Salaris 2012 per periode:

160 x 10 = 1600 euro bruto per periode.


Salaris 2013 per periode:

152 x 10 = 1520
Loonsverhoging  5,25% x 1520 = 80   

Totaal: 1520 +80 = 1600 euro bruto per periode.


Conclusie:

het salaris blijft 1600 euro bruto per periode
Het salaris per 1-1-2013 blijft voor iedere beveiliger dus gelijk.

Er is geen 5,25 % loonsverhoging.

De loonsverhoging is 0,0 % per 1-1-2013 in de CAO beveiligingsbranche.

De gemiddelde CAO loonsverhoging per 1-1-2013 is 2,25 % bij de CPB raming.   
En 1,75% bij de AWVN (werkgeversvereniging) raming.



Wat verandert er dan wel?

In de huidige CAO kan een werkgever je op 19 van de 28 dagen inroosteren per periode,
je hebt nu namelijk recht op minimaal 8 roostervrije dagen en 1 ADV dag.

In de nieuwe CAO kan de werkgever je op 20 van de 28 dagen inroosteren per periode,
je hebt dan alleen nog recht op minimaal acht roostervrije dagen.

Het aantal uren dat je gaat werken per periode blijft wel gelijk alleen kan de werkgever deze nu 'uitsmeren'
over 20 dagen in plaats van 19 dagen.

Dit betekent dat je bij nieuwe CAO volgend jaar 13 dagen meer kunt worden ingeroosterd dan onder de huidige CAO.

Hierbij nog de opmerking dat de ADV dag de enige vrije dag per periode is (was?) waarop een dienst niet kan worden aangezegd. De werkgever heeft op deze dag toestemming van de werknemer nodig om hem in te roosteren.
   

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 13 december 2012, 23:56 »
Wat verandert er dan wel?
In de nieuwe CAO kan de werkgever je op 20 van de 28 dagen inroosteren per periode,
je hebt dan alleen nog recht op minimaal acht roostervrije dagen.
Nee, daar heb je geen recht meer op want het begrip roostervrije dag verdwijnt, net als de 30% RV toeslag!
De overige dagen worden aangemerkt als vrije tijd.
En die vrije tijd is ook niet zeker omdat de werkgever nog 8 jokerdagen per jaar kan inzetten!!!

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 00:07 »
Hierbij nog de opmerking dat de ADV dag de enige vrije dag per periode is (was?) waarop een dienst niet kan worden aangezegd. De werkgever heeft op deze dag toestemming van de werknemer nodig om hem in te roosteren.
Ook niet waar want iedereen heeft nu de mogelijkheid om 4 roostervrije dagen per periode, 52 dagen per jaar dus, te laten vastleggen als roostervrij niet beschikbaar.
Echter deze mogelijkheid zal ook verdwijnen als het akkoord daadwerkelijk CAO wordt...
Dat worden straks 4 per jaar die men kan gebruiken om 1 van de 8 jokerdagen van de werkgever te blokkeren.
48 dagen minder gegarandeerde vrije tijd dus!
Hierdoor zal men, om zeker te zijn van een vrije dag, dus veel meer een beroep moeten doen op zijn/haar verlofdagen waardoor deze sneller op zullen zijn.

Bedankt hoor vakbonden!

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 02:08 »
Nee, daar heb je geen recht meer op want het begrip roostervrije dag verdwijnt, net als de 30% RV toeslag!
De overige dagen worden aangemerkt als vrije tijd.
En die vrije tijd is ook niet zeker omdat de werkgever nog 8 jokerdagen per jaar kan inzetten!!!

Je kan straks 20 dagen worden ingeroosterd en dan blijven er 8 vrije  dagen over. Verder heb ik geprobeerd het zo duidelijk mogelijk te houden en te beperken tot  onderwerp ADV. Nu kan de werkgever je ook een dienst per penriode aanzeggen, dat zijn er 13 per jaar.

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 02:15 »
Ook niet waar want iedereen heeft nu de mogelijkheid om 4 roostervrije dagen per periode, 52 dagen per jaar dus, te laten vastleggen als roostervrij niet beschikbaar.
Echter deze mogelijkheid zal ook verdwijnen als het akkoord daadwerkelijk CAO wordt

Hierin heb je helemaal gelijk, een Rv NB kunnen ze ook niet aankomen.
Inderdaad schandalig dat 4 nb dagen verdwijnen.
Maar er is nog zoveel meer, 80 transporturen bijvoorbeeld!

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 07:45 »
@Pieter,

Het is natuurlijk prachtig dat je een nieuw onderwerp start.
Echter, het verhaal over die 5,25% is al tot in den treure toe besproken op dit forum.

Ik persoonlijk denk dat je die "collega's" eens moet vertellen dat alles over de nieuwe CAO te lezen valt op diverse websites van de bonden bijvoorbeeld. En maak van die gelegenheid gebruik om die mensen lid te maken van de bond of hen daarop te wijzen dat als zij lid waren geweest wij wellicht WEL loonsverhoging hadden gekregen.

De mensen die er NU pas achter komen dat die 5,25% een sigaar uit eigen doos is moet je eigenlijk niet serieus nemen, daar hebben we het hier al over sinds.........een hele tijd in elk geval.

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 08:00 »
IK heb het maar even opgezocht. zie hieronder.


Re: Gefeliciteerd????

« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 10 juli 2012, 23:56 »

Citaat


Re: Naar een nieuwe cao: verslag 15 mei 2012
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 1 juni 2012, 07:56 »Tja, daar gaan we weer.

Over een paar dagen beginnen de onderhandelingen.
Heren en dames bereidt u maar vast voor.
Het gaat m weer niet worden deze keer, de bonden hebben zich weer eens laten beetnemen door dhrn werkgevers. Dus we worden speelballen van de planners, zij gaan bepalen hoe ons leven eruit gaat zien.
Vrije tijd is niet meer, een afspraak maken met vrienden bekenden of familie kunt u vergeten.

Beveiliger wordt (is) een uitstervend ras. De genadeklap volgt in juni. (6 juli dus)

Ik had het al voorspeld op 1 Juni, we worden weer belazerd!!
Op welk punt behalen wij (beveiligers) een voordeel? Ik zie er niet 1!
Wat is er gebeurt met het onderzoek naar de toeslagen? Onder de tafel geveegd? Mag daar niet meer over gepraat worden? Heren vakbondsvertegenwoordigers u heeft gefaald!!! Dit is echt onacceptabel!
Geen duppie loonsverhoging adv word weggejat met een lullige 5,25% vergoeding, en dan doen alsof een eindejaarsuitkering van 1,26% in 2014!!! een godsgeschenk is.Geen uitbreiding van periodieken. Ik vind het regelrechte diefstal!! wij betalen onze eigen loonsverhoging??? het moet niet gekker worden.

Nomaals voor alle beveiligers die het niet snappen!! U krijgt geen loonsverhoging die 5,25% lijkt heel wat maar u betaald het echt zelf!! U hebt geen adv dagen meer en iemand met een 160 uren contract krijgt zelfs 0.00 niks!! want je werkt nog maar 152 uren + 5,25% en dat is ongeveer hetzelfde.
Ik zeg NEE NIET DOEN DUS! Ik stem zeer zeker tegen.


(later bleek dat ook de parttimers dus naar rato in uren naar beneden gaan) dus ook lood om oud ijzer!!

« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 december 2012, 08:03 door zippie »

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 14:04 »
De mensen die er NU pas achter komen dat die 5,25% een sigaar uit eigen doos is moet je eigenlijk niet serieus nemen, daar hebben we het hier al over sinds.........een hele tijd in elk geval.

Van de week drie collega's die zelf lid zijn van de bond dit verhaal uitgelegd en zij gaan zeker tegen de CAO stemmen. Niet ieder lid is goed op de hoogte en de uitleg van de bonden ken jij toch ook wel?

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 14:25 »
Het valt mij op dat ieder zijn eigen uitleg aan de CAO geeft en weer op zijn eigen manier interpreteert.
Niemand heeft de tekst nog in zijn handen maar roept op vooral tegen te stemmen. Dat deze CAO niet een is om boven je bed te spijkeren ben ik met iedereen gelijk eens, maar om deze zonder de tekst te kennen naar de prullenbak te verwijzen gaat mij iets te ver.

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 14:32 »
Het afschaffen van de ADV dagen is toch niet voor meerdere interpretaties vatbaar Ciske?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 15:02 »
Het valt mij op dat ieder zijn eigen uitleg aan de CAO geeft en weer op zijn eigen manier interpreteert.
Niemand heeft de tekst nog in zijn handen maar roept op vooral tegen te stemmen. Dat deze CAO niet een is om boven je bed te spijkeren ben ik met iedereen gelijk eens, maar om deze zonder de tekst te kennen naar de prullenbak te verwijzen gaat mij iets te ver.

Het akkoord op hoofdlijnen is al lang bekend:

http://www.uniesecurity.nl/nieuws/articletype/articleview/articleid/1688/resultaat-op-hoofdlijnen-voor-de-cao-pb

Normaal gesproken wordt er een aantal weken na het tot stand komen van een hoofdlijnenakkoord een stemming onder de leden gehouden, op basis van het hoofdlijnenakkoord, zonder dat je de definitieve CAO tekst kent. Dat men er nu voor kiest om eerst de CAO uit te schrijven, daar kan ik mij nog wel iets bij voorstellen, omdat grote delen van de CAO herschreven moeten worden en er bij veel mensen over verschillende punten veel onduidelijkheid heerst.

En inderdaad, sommige punten uit het hoofdlijnenakkoord blijken nog zo onduidelijk te zijn, dat het schrijven van de CAO tekst inmiddels maanden duurt. Maar dat wil niet zeggen dat wanneer je gewoon even goed leest, veel punten volkomen helder zijn en voor veel mensen is hun standpunt allang bepaald, zonder dat die paar onduidelijkheden nog uitgewerkt zijn.

Wat mij betreft maken de CAO partners zich nu volstrekt belachelijk, door na vele maanden nog steeds niet naar buiten te treden met het definitieve akkoord. Naar de reden kan ik alleen maar gissen, maar ik denk dat zij inmiddels wel beseffen dat deze keer inderdaad vele mensen tegen gaan stemmen, waardoor men weer terug is bij af. Alleen steken zij nu de kop in het zand, want de CAO is inmiddels al bijna een half jaar verlopen, en dat is in niemands belang

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 15:18 »
Het afschaffen van de ADV dagen is toch niet voor meerdere interpretaties vatbaar Ciske?

Nee, mee eens maar je kan ze terugkopen als vakantiedag voor diezelfde 5,25%. En een vakantiedag kan nog steeds niet eenzijdig door de werkgever ingetrokken worden.

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 15:27 »
Het akkoord op hoofdlijnen is al lang bekend

Inderdaad, maar in de tekstcommissie moesten nog de punten en komma's uitgewerkt worden en advies van juristen ingewonnen wat juridisch wel en niet kan.
Immers de minister kan geen CAO algemeen verbindend verklaren als er artikelen in staan die tegen de wet indruisen zoals b.v. de verplaatsingstoeslag voor part-timers met een groeimodel. Dit is discriminatie dus krijgt nu iedereen de toeslag.

Dit is de reden dat het zo lang duurt.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 15:47 »
Inderdaad, maar in de tekstcommissie moesten nog de punten en komma's uitgewerkt worden en advies van juristen ingewonnen wat juridisch wel en niet kan.

Op zich een goed argument, ware het niet dat men al meer dan 2 jaar bezig is. Dat men in die tijd geen advies van juristen heeft ingewonnen en dat pas gaat doen wanneer er al een hoofdlijnenakkoord is, maakt het alleen nog maar erger!
 
Immers de minister kan geen CAO algemeen verbindend verklaren als er artikelen in staan die tegen de wet indruisen zoals b.v. de verplaatsingstoeslag voor part-timers met een groeimodel. Dit is discriminatie dus krijgt nu iedereen de toeslag.

Dat het heel ongunstig uitpaktte voor deze parttimers, dat hadden wij hier ook al door, zonder dat wij de punten en comma's kenden en advies van juristen hebben gehad. Het is echter heel triest dat de vakbonds bestuurders/kaderleden/onderhandelaars dit niet zelf konden bedenken, nog afgezien van het gegeven dat het juridisch niet in orde is!

Dit is de reden dat het zo lang duurt.

Dat is niet de reden, maar weer het zoveelste excuus. De reden dat het zo lang duurt is dat men nu al jaren bezig is zonder zich maar iets aan te trekken van de kritiek. Men is zelf gaan geloven dat ze op de goede weg zijn, zonder dat men zich bewust is van het gegeven dat de kloof met de achterban nog nooit zo groot is geweest.

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 14 december 2012, 16:12 »

Dat is niet de reden, maar weer het zoveelste excuus. De reden dat het zo lang duurt is dat men nu al jaren bezig is zonder zich maar iets aan te trekken van de kritiek. Men is zelf gaan geloven dat ze op de goede weg zijn, zonder dat men zich bewust is van het gegeven dat de kloof met de achterban nog nooit zo groot is geweest.

Geef mij dan de werkelijke reden, want je schijnt het zo goed te weten.