Auteur Topic: Toch recht op toeslagen tijdens verlof ???  (gelezen 20003 keer)

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Toch recht op toeslagen tijdens verlof ???
« Gepost op: vrijdag 12 juni 2015, 17:00 »
Ook op vakantie toeslag voor agent

AMSTERDAM -
Politieagenten hebben ook tijdens vakantie recht op toeslagen voor overwerk, onregelmatigheid en roosterverschuivingen. Dat bepaalde de Centrale Raad van Beroep in een aantal door de Nationale Politie Bond (NPB) aangespannen rechtszaken, zo meldt EenVandaag donderdag.
De toeslagen komen neer op gemiddeld 300 euro per maand per agent. Met terugwerkende kracht kan de politie rekenen op een tegenvaller van 20 miljoen euro.
Over de kwestie werd jarenlang geprocedeerd. De uitspraak geldt volgens de NPB ook voor andere beroepsgroepen die toeslagen krijgen voor onregelmatigheid, zoals lijnvluchtpiloten en defensiemedewerkers. Het ministerie van Veiligheid en Justitie zegt de uitspraak nog te moeten bestuderen en kan nog niet ingaan op welke bedragen agenten tegemoet kunnen zien.

Bij een groot beveiligingsbedrijf ligt de vraag nu voor bij de bestuurder.
Afwachten maar weer.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Toch recht op toeslagen tijdens verlof ???
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 13 juni 2015, 04:11 »
Bij een groot beveiligingsbedrijf ligt de vraag nu voor bij de bestuurder.

En wat is de waarde hiervan? Als iemand die lid is van de vakbond dit nu samen met de vakbond eens voor gaat leggen aan de sociale commissie en/of aan de rechter....

Overigens gaat het om een arrest van het Europese Hof van Justitie over de uitleg van de zogenaamde Europese Vakantierichtlijn. Die schrijft voor dat werknemers jaarlijks recht hebben op (minstens) vier weken vakantie met behoud van loon. Op 15 september 2011 verklaarde het Hof dat dit betekende dat tijdens deze vakantiedagen ‘hetzelfde loon’ betaald moet worden als buiten de vakantie.

Volgens de NPB was deze uitspraak maar op één manier uit te leggen: tijdens vier weken vakantie moeten naast het basissalaris ook de variabele beloningselementen worden doorbetaald. Het arrest meldt dat dat moet gebeuren op basis van wat iemand gemiddeld verdient in een doorsnee werkperiode. De exacte aanspraken moeten in elk land door de nationale rechter worden vastgesteld.

De afgelopen jaren spraken meerdere rechters zich al positief uit over de uitleg van de NPB. Op 15 januari 2013 de rechtbank in Roermond bijvoorbeeld, op 11 april 2013 de rechtbank Zeeland/West-Brabant en op 29 mei 2013 de rechtbank Overijssel. Tegen alle uitspraken op rechtbankniveau werd echter hoger beroep aangetekend, hetzij door de werkgever, hetzij door de NPB. Uiteindelijk moest de Centrale Raad van Beroep – de hoogste rechter in ambtenarenzaken – dus de knoop doorhakken.

In de oude beveiliging CAO was dit gewoon geregeld. In de nieuwe CAO is de gemiddelde ORT over de vakantiedagen helemaal verdwenen, dus ook over de 4 weken wettelijke vakantie waar het hier over gaat. Het gaat in de beveiliging dus over een korte periode waarover met terugwerkende kracht wellicht uitbetaald moet gaan worden.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 juni 2015, 04:16 door Planner »

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Toch recht op toeslagen tijdens verlof ???
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 13 juni 2015, 10:36 »
Ik heb contact gehad met de bestuurder (FNV) en zij zijn van deze uitspraken op de hoogte. Binnen de bond wordt e.e.a. nu juridisch uitgezocht.

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Toch recht op toeslagen tijdens verlof ???
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 13 juni 2015, 13:52 »
Het gaat in de beveiliging dus over een korte periode waarover met terugwerkende kracht wellicht uitbetaald moet gaan worden.

Dit is slechts een gedeelte van het verhaal .
Jij vergeet iets wat veel belangrijker is.
Een eventueel herstel van deze toeslagen kan jarenlang doorwerken.
Dan heb ik het dus niet alleen over het loon.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Toch recht op toeslagen tijdens verlof ???
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 13 juni 2015, 18:24 »
Dit is slechts een gedeelte van het verhaal .
Jij vergeet iets wat veel belangrijker is.
Een eventueel herstel van deze toeslagen kan jarenlang doorwerken.

Niet KAN, maar GAAT. Het zal immers ook in de toekomst uitbetaald moeten worden.

Dan heb ik het dus niet alleen over het loon.

Vertel?

Maar ik zou als ik jullie was niet te vroeg gaan juichen! Want het inleveren van de ORT over de vakantiedagen maakt onderdeel uit van de "kostenneutraliteit". De bonden (en daarmee jullie als werknemer), hebben deze toeslag ingeruild. Wanneer de werkgevers door deze uitspraak gedwongen worden deze toeslag (of in ieder geval over de 20 wettelijke vakantiedagen) met terugwerkende kracht alsnog uit te betalen, dan denk ik dat de komende onderhandelingen over de nieuwe CAO (de huidige loopt eind deze maand af) wederom erg moeizaam gaan verlopen, net zoals dat in vele andere branches ook het geval is.

Daarnaast is er nog steeds niets bekend over de gevolgen van het onderzoek naar de kostenneutraliteit. En daar hoort dit punt dus eigenlijk ook in meegenomen te worden. Dat zal in ieder geval het standpunt van de werkgevers zijn!

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Toch recht op toeslagen tijdens verlof ???
« Reactie #5 Gepost op: zondag 14 juni 2015, 16:28 »
Niet KAN, maar GAAT. Het zal immers ook in de toekomst uitbetaald moeten worden.
Zoals ik al aangaf, dit kan jarenlang doorwerken.
Dit is afhankelijk van hoe lang men in dienst blijft.

Vertel?
Vakantietoeslag bijvoorbeeld.

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Toch recht op toeslagen tijdens verlof ???
« Reactie #6 Gepost op: maandag 15 juni 2015, 21:00 »
En de gang naar de rechter heeft dus wel degelijk zin!! Wie zei ook al weer van niet?
Het is dus gewoon een recht wat niet door een CAO afspraak ongedaan gemaakt kan worden.

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Toch recht op toeslagen tijdens verlof ???
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 24 juni 2015, 12:18 »
Update!!!

Ook NU91 (vakbond voor verplegend personeel) heeft de rechtszaak gewonnen omtrent de ORT over verlofdagen. Zij moeten nu ook met terugwerkende kracht van 5 jaar de ORT nabetaald krijgen.

Nu wij nog......

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: Toch recht op toeslagen tijdens verlof ???
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 4 juli 2015, 22:51 »
Update!!!

Ook NU91 (vakbond voor verplegend personeel) heeft de rechtszaak gewonnen omtrent de ORT over verlofdagen. Zij moeten nu ook met terugwerkende kracht van 5 jaar de ORT nabetaald krijgen.

Nu wij nog......

Ik zou zeggen meldt je bij je vakbond en leg je zaak voor. Als er sprake is van structureel werk in wisseldiensten lijkt het mij stug dat ze er niets mee doen.

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Toch recht op toeslagen tijdens verlof ???
« Reactie #9 Gepost op: maandag 13 juli 2015, 09:33 »
Zie dit zojuist op FB:

FNV Beveiliging eist namens haar leden onregelmatigheidstoeslag tijdens vakantie van werkgevers in de beveiliging.

Juristen van de FNV hebben zich in de achterliggende weken door alle jurisprudentie op het gebied van loon bij vakantie geworsteld en zijn tot de conclusie gekomen dat ook beveiligers recht hebben op onregelmatigheidstoeslag tijdens hun vakantie.

De cao is op dat punt strijdig met de Nederlandse wet en de wet staat geen afwijking ten nadele van werknemers toe.

Vandaag schrijven wij de grote bedrijven in de sector aan en verzoeken we ze om lonen tijdens vakantie te herberekenen en correct na te betalen. We hopen dat een gang naar de rechter niet nodig zal blijken, maar mocht dat onverhoopt anders zijn, zullen wij voor onze leden naar de rechter stappen.

Een gemiddelde beveiliger loopt door de cao regeling al gauw enkele honderden euro's mis tijdens zijn vakantie.

https://www.facebook.com/fnv.beveiliging?fref=nf

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Toch recht op toeslagen tijdens verlof ???
« Reactie #10 Gepost op: maandag 13 juli 2015, 22:29 »
De cao is op dat punt strijdig met de Nederlandse wet en de wet staat geen afwijking ten nadele van werknemers toe.

Hoewel de FNV, net als de andere bonden, mede schuldig is aan de totstandkoming van deze CAO waarin dit punt dus is "ingeruild" (voor wat is echter nog steeds een raadsel) laat men voor het gemak maar even achterwege. Maar goed, ze gaan er nu wel voor, daar waar de Unie met een vaag verhaal komt dat ze het op individuele basis willen gaan oppakken.

Een gemiddelde beveiliger loopt door de cao regeling al gauw enkele honderden euro's mis tijdens zijn vakantie.

Inderdaad. Ik ben nog steeds benieuwd hoe in het kader van de kostenneutraliteit die honderden euro's die men misloopt zijn gecompenseerd?

En zoals ik al heb gezegd, leuk dat ze dit punt nu weer aan gaan snijden. Maar ik weet zeker dat de werkgevers, in het kader van de kostenneutraliteit, waar dit deel van uitmaakt, iets anders terug willen hebben. Het wordt waarschijnlijk weer een lange zomer, waarin de partijen lijnrecht tegenover elkaar komen te staan en een CAO akkoord is denk ik nog (heel) ver weg....

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Toch recht op toeslagen tijdens verlof ???
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 14 juli 2015, 06:28 »
Zeker weten planner, het wordt weer een lange hete zomer. Vraag me af of we het gaan redden voor deze cao weer verlopen is.......

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Toch recht op toeslagen tijdens verlof ???
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 21 juli 2015, 14:51 »
Op de site van de Unie staat een bericht hierover dat niet helemaal klopt.
Erg jammer dat zij dit zo publiceren, ze doen het voorkomen alsof het slechts om 1 individuele medewerker gaat. Hieronder de uitspraak!!

30.06.2015


Onlangs bepaalde de rechtbank van Den Haag dat een eerdere uitspraak van het Europese Hof van Justitie: 'de ORT moet worden gezien als onderdeel van het salaris en moet worden doorbetaald tijdens vakantie en verlof', ook van toepassing is op de Nederlandse situatie. En wel met terugwerkende kracht over de afgelopen 5 jaar. Dit roept veel vragen op. Hieronder een kort Q&A overzicht. Voor meer informatie kunnen NU’91 leden contact opnemen met de juristen van het NU’91 Serviceloket via 030 296 41 44 of hier hun vraag stellen. 


1.Voor welke werknemers geldt dit?
De uitspraak geldt voor alle verpleegkundigen, verzorgenden en begeleiders die onregelmatige diensten werken en daarvoor op regelmatige basis ORT ontvangen en dit niet hebben ontvangen tijdens vakantie-uren. Het gaat hierbij om zowel wettelijke als bovenwettelijke vakantie-uren. Zo geldt het dus bijvoorbeeld voor de thuiszorg, kraamzorg, verpleging et cetera.
Het geldt echter niet voor de UMC´s. In de cao UMC is sinds 1996 de ORT tijdens verlof als bestanddeel van het loon geregeld.In de cao UMC is sinds 1996 de ORT tijdens verlof als bestanddeel van het loon geregeld, daarover zijn de leden in de UMC´s persoonlijk geinformeerd.
2.Voor welke CAO geldt dit?
Deze uitspraak staat in feite los van de CAO. De CAO gaat immers over de toekomst, deze uitspraak over het verleden. Bij de CAO ziekenhuizen is vanaf januari 2015 de ORT uitbetaling tijdens vakantie-uren voor de toekomst  geregeld. Bij de CAO GGZ ligt er een onderhandelingsakkoord. Dus ongeacht welke cao* van toepassing is, kun je als werknemer de gemiste ORT tijdens vakantie-uren over de afgelopen vijf jaar claimen.
*zie ook vraag 1
3.Geldt deze uitspraak alleen voor NU’91 leden?
Nee, deze uitspraak geldt niet alleen voor NU’91 leden, maar voor elke medewerker in de zorgsector die onregelmatige diensten werkt en dit component niet heeft uitbetaald gekregen tijdens vakantie-uren.
4.Kun je dit bedrag ook vorderen bij vorige werkgevers?
Het antwoord is ja. Deze claim kun je ook indienen bij je vorige werkgever(s) tot vijf jaar terug, mits deze werkgever is in de zorgsector. Het kan dus zijn dat je meerdere claims hebt bij verschillende werkgevers.
5.Hoe moeten we dit aanpakken?
Als lid van NU’91kun je bij ons terecht voor ondersteuning. Deze ondersteuning bestaat uit verschillende facetten. Zo hebben we een standaard stuitingsbrief opgesteld waarin je als werknemer je werkgever verzoekt het openstaande bedrag te betalen over de afgelopen vijf jaar. Vraag ook om een schriftelijke reactie van de werkgever op deze stuitingsbrief.
Als lid van NU’ 91 kun je inloggen op onze website en deze brief downloaden. Lukt dit niet? Neem dan contact met ons op, dan mailen we de brief. Leden kunnen daarnaast ook voor andere vragen bij het Serviceloket terecht, te bereiken op: 030-296 41 44. Mocht de claim leiden tot juridische stappen dan krijgen leden van NU´91 uiteraard juridische bijstand.
6.Wat doen de andere vakbonden?
Voor deze vraag verwijzen we naar je eigen vakbond. Neem contact met hen op.
7.Bij wie moet ik de stuitingsbrief indienen.
Je richt je met de brief tot je werkgever. Je dient hem in bij diens vertegenwoordiger, dat is je direct leidinggevende. Als deze de brief niet wil aannemen vraag je deze aan wie je de brief dan moet sturen. Meest voor de hand ligt dan de dienst personeelszaken.
8.Discussie
Het recht op doorbetaling van ORT over verlof is onlangs door de rechter vastgesteld. Wanneer werknemers in de zorg dit recht op ORT tijdens verlof bij hun werkgever claimen en als lid aan NU’91 vragen hen daarbij te ondersteunen dan doet NU’91 dat. Daarvoor betaal je contributie.
In de cao UMC is sinds 1996 de ORT tijdens verlof als bestanddeel van het loon geregeld. Andere werkgevers hielden ondanks waarschuwingen van NU'91 jaren lang de boot af. Dat zij nu met de financiële consequenties geconfronteerd worden kan vooral henzelf aangerekend worden.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Toch recht op toeslagen tijdens verlof ???
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 21 juli 2015, 16:14 »
Wellicht moet je even verder lezen?

De uitspraak geldt voor alle verpleegkundigen, verzorgenden en begeleiders die onregelmatige diensten werken en daarvoor op regelmatige basis ORT ontvangen en dit niet hebben ontvangen tijdens vakantie-uren. Het gaat hierbij om zowel wettelijke als bovenwettelijke vakantie-uren.

De Unie legt de nadruk op "de regelmatige basis" waarop de ORT ontvangen wordt. Er zijn ook beveiligers (en verpleegkundigen) die slechts zelden onregelmatig werken. Een groot deel van de beveiligers werkt echter wel op regelmatige basis, dus lijkt mij de communicatie en aanpak van de Unie niet echt handig.

Interessant is overigens dat het bij deze uitspraak over wettelijke EN bovenwettelijk vakantieuren gaat, daar waar het in de Europese uitspraak volgens mij alleen gaat over de wettelijke vakantieuren.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 21 juli 2015, 16:17 door Planner »

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Toch recht op toeslagen tijdens verlof ???
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 21 juli 2015, 20:27 »
Het ging me nou net even niet om dat gedeelte, de Unie doet het een beetje voorkomen alsof de uitspraak betrekking heeft op 1 persoon, dat is dus niet zo, de uitspraak geldt voor ALLE verpleegkundigen enz.
Het lijkt me overigens ook logisch dat je pas aanspraak kan maken op doorbetaling van ORT als je deze ook ontvangt. Voor degenen in een dagdienst van ma-vr zal het niet zo veel zin hebben maar bijv een mob surv die een misschien tegen de 3 a 400 aan toeslag hebben per periode (schatting), is het wel een enorme aanslag dat heb ik al eens voorgerekend, dat toont tevens aan dat die 0,34% nimmer kan kloppen.
Dat is ook de reden dat ik zeg dat je dit NIET met een gemiddelde kan berekenen. (maar dit is weer een andere discussie)