Auteur Topic: Evaluatie van de nieuwe CAO  (gelezen 9360 keer)

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Evaluatie van de nieuwe CAO
« Gepost op: maandag 15 december 2014, 15:45 »
De evaluatie van de nieuwe CAO

Vanaf periode 10 in 2013 is de CAO ingrijpend veranderd. Zo is er een systeem van tijdvakken en verschuivingstoeslagen ingevoerd; de ADV-dag is vervallen (en het uurloon is tegelijkertijd verhoogd); de vaste roosters zijn verdwenen; de overwerkbepalingen zijn aangepast en de minurensystematiek is ingevoerd. Vakorganisaties en werkgevers hebben destijds (eind 2012) afgesproken dat Syntro de gevolgen van al deze veranderingen evalueert. Begin december 2014 heeft Syntro de evaluatie afgerond.

Uitgangspunten evaluatie
Werkgevers en vakorganisaties willen met de veranderingen bereiken dat de roosters meer voorspelbaar worden. Daarnaast moet er meer flexibiliteit bij het roosteren worden verkregen. Tegelijkertijd moet de werknemer er financieel niet op voor- of achteruitgaan.

Voorspelbaarheid
Uit de evaluatie blijkt dat de voorspelbaarheid van de werktijden na de donderdagse weekindeling voor alle medewerkers is toegenomen. De medewerkers die vroeger een vast rooster hadden, hebben minder zekerheid op lange termijn; het rooster is immers niet meer zo’n lange tijd vooruit bekend. Opvallende uitkomst is dat de diensten en tijdvakken van de helft van de medewerkers (bijna) nooit worden verschoven en dat er bij ruim 25% van de medewerkers 1-10 uur per periode wordt verschoven.

Flexibiliteit
Door alle aanpassingen is de flexibiliteit bij het roosteren vergroot. Tevens zijn de planners zijn op een andere manier gaan roosteren. Ze proberen het aantal verschuivingen te beperken en de uren zo efficiënt mogelijk in te zetten.

Inkomenseffecten
De medewerkers zijn er door de veranderingen iets op achteruit gegaan. Als we corrigeren voor veranderingen die niets met de CAO-wijziging te maken hebben (zoals dat er in het algemeen minder in avond, nacht en weekend wordt gewerkt) is de achteruitgang gemiddeld -0,34%. Deze achteruitgang is een gemiddelde voor de hele groep. De individuele verschillen kunnen groot zijn, het hangt er uiteraard maar net vanaf hoe een medewerker in de praktijk wordt ingeroosterd.

Hoe verder
De uitkomsten van de evaluatie zijn een agendapunt in het eerstvolgende gesprek tussen cao- partijen.

Zodra daar nieuws over is, horen jullie dat.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Evaluatie van de nieuwe CAO
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 16 december 2014, 00:28 »
Tja, wat moet je hier nu op zeggen? Zonder zelfs maar goed te lezen kan je zo "berekenen" dat er niets van klopt!

Ik heb een reactie aan Maarten en wat kaderleden van de Unie gestuurd, maar ik denk niet dat dat gaat helpen. Ik zou zeggen, kijk eens naar je loonstrookjes van voor en na de invoering van de nieuwe systematiek en zoek de verschillen. Als dat maximaal -0,34% is dan heb je niets te klagen. Ik WEET alleen dat het in veel gevallen meer, en vaak ook VEEL meer is dan dat!!

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Evaluatie van de nieuwe CAO
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 16 december 2014, 11:30 »
Dit is inderdaad waanzin.. Klopt helemaal niks van..

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Evaluatie van de nieuwe CAO
« Reactie #3 Gepost op: maandag 5 januari 2015, 23:42 »
Ik had het al voorspeld he, onderstaand van 6 aug 2012! Ze hebben toch het gemiddelde berekend voor de hele groep das lekker dan! Zoals ik dus bedoelde ga je dan de bietenbrug op, zoals je zelf nu constateerd dat het voor een heleboel veel meer is dan 0,34%.

@Planner,
Jij begrijpt mijn redenatie niet?? Wat is daar nou moeilijk aan?

Ik zeg dat er staat dat noch de werknemers noch de werkgevers er op achteruit mogen gaan.
Het woordje gemiddeld komt er niet in voor.

Dus als je het gaat berekenen op de laagste loonschaal van de CAO, en als die er niet op achteruit gaat ben je er toch? Dan kan het toch niet dat alles wat erboven zit op achteruit gaat?

Je kan toch niet ergens in het midden een leidraad pakken dat zou zeer oneerlijk zijn.
Dus daar kan ik me dan niks bij voorstellen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Evaluatie van de nieuwe CAO
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 6 januari 2015, 00:03 »
Ik had het al voorspeld he, onderstaand van 6 aug 2012! Ze hebben toch het gemiddelde berekend voor de hele groep das lekker dan! Zoals ik dus bedoelde ga je dan de bietenbrug op, zoals je zelf nu constateerd dat het voor een heleboel veel meer is dan 0,34%.

Ik heb, waarschijnlijk net als jij, de evaluatie (nog) niet mogen lezen, alleen de samenvatting. Daarin wordt slechts een totaal gemiddelde genoemd, die wat mij betreft totaal onzinnig is en niet klopt. Dat het veel meer moet zijn, dan kan ik zo voorrekenen, en dat heb ik dus ook aan de Unie gemeld. Wat er verder precies in de evaluatie staat, en of en zo ja hoe verschillende groepen benoemd zijn en wat daar dan het (gemiddelde) percentage van is, dat weet ik niet.

Dat jij verder niet wil snappen dat het om gemiddelden gaat, dat is een heel andere discussie, en die ga ik echt niet opnieuw voeren.

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Evaluatie van de nieuwe CAO
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 8 januari 2015, 14:16 »
Laat ik het dan eens anders proberen te verwoorden.

Stel: beveliger A werkt in receptiedienst van smorgens 8 tot 17, even voor het gemak. en doet dat week in week uit zonder weekeinden avonden en nachten, niet zo moeilijk toch?

Beveiliger B: werkt alle diensten ochtend middag nacht en evt feestdagen.

Dan is het toch onmogelijk om een gemiddelde te berekenen? of ben ik nou gek?

Het zou inhouden dat beveiliger A een stuk meer zou hebben en B een stuk minder.
En daarom kun je GEEN gemiddelde berekenen het is simpelweg voor elke beveiliger een ander verhaal.
Het kan toch niet zo zijn dat er iemand de dupe moet gaan worden omdat men graag een gemiddelde wil berekenen?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Evaluatie van de nieuwe CAO
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 8 januari 2015, 15:08 »
Stel: beveliger A werkt in receptiedienst van smorgens 8 tot 17, even voor het gemak. en doet dat week in week uit zonder weekeinden avonden en nachten, niet zo moeilijk toch?

Beveiliger B: werkt alle diensten ochtend middag nacht en evt feestdagen.

Dan is het toch onmogelijk om een gemiddelde te berekenen? of ben ik nou gek?

Natuurlijk kun je wel een gemiddelde berekenen

Het zou inhouden dat beveiliger A een stuk meer zou hebben en B een stuk minder.

Precies. En het betekend dus per definitie, dat wanneer je gaat compenseren, niet iedereen precies gecompenseerd wordt. De een zal dus meer dan hij/zij eigenlijk "recht" op heeft gecompenseerd worden, en de ander juist minder. Dat is dus wat ik dus steeds geroepen heb, namelijk dat het om een gemiddelde gaat, en dat dus ook zou kunnen betekenen dat er nog steeds mensen op achteruit gaan, daar waar jij steeds hebt geroepen dat "niemand" er op achteruit mocht gaan. Individueel compenseren is gewoonweg onmogelijk. Daarom heb ik dus ook steeds gezegd dat je dit helemaal niet moet willen.

Maar goed, de meerderheid heeft nu eenmaal voor gestemd, dus de evaluatie is een feit. Het enige wat je nu dus nog kan doen is goed te kijken naar de evaluatie en zo goed mogelijk de verschillende groepen met de daarbij behorende (gemiddelde) compensatie in kaart te brengen om de verschillen zo klein mogelijk te houden.

En daarom kun je GEEN gemiddelde berekenen het is simpelweg voor elke beveiliger een ander verhaal.
Het kan toch niet zo zijn dat er iemand de dupe moet gaan worden omdat men graag een gemiddelde wil berekenen?

Dat is niet wat men "graag" wil, maar dat is de enige manier waarop je dit aan kunt pakken. En nogmaals, ik heb altijd al geroepen dat je dit niet moet doen. Sterker nog, het probleem is al vele jaren daarvoor begonnen. Want in de 2 jaar dat men over deze CAO heeft gesproken, is al vanaf het eerste moment geroepen dat "het kostenneutraal" zou moeten zijn. En dat is dus al iets wat je helemaal niet zo moeten roepen. Ik vind dat flexabiliteit een prijs heeft. Als je een werktijdenregeling met de daarbij behorende vergoedingen wil veranderen, dan is het onoverkomelijk dat er in het inkomen iets gaat veranderen. En als de werktijdenregeling dus als doel heeft om flexibeler te worden, dan zie ik niet in waarom dat voor de werkgevers kostenneutraal zou moeten blijven.

Maar ook hier geld weer, toen dit werd voorgelegd aan de leden ging men ook hier mee akkoord. Zonder zich ook maar 1 moment af te vragen hoe dat dan zou moeten. Vervolgens gaat men jarenlang op deze basis aan de slag, maar vraagt men zich op geen enkel moment af wat de waarde is van de verschillende onderdelen. Zo was in het 80% document sprake van extra verlof voor elk uur dat je in de nachtdienst werkt. Heel leuk en aardig natuurlijk maar het kost de werkgever natuurlijk geld. En zo stonden er nog allemaal mooie zaken in, veel werden door de bonden als voordeel voor de werknemer bestempeld.

Maar ja, het moest dus kostenneutraal, en dat hadden de bonden kennelijk vergeten. Want ook toen heb ik al meerdere keren gevraagd, wat de werknemers dan in moesten leveren, omdat het allemaal te mooi was om waar te zijn. En zo is dus die verlofcompensatie voor nachtdiensten gesneuveld. Maar ook bijvoorbeeld het aantal uren vakantie. Toen hadden jullie nog 25 dagen van 8 uur, in totaal 200 uur, Het is de Unie meerdere keren gevraagd, en steevast was het antwoord dat jullie 200 uur vakantie zouden houden wanneer de ADV dagen zouden verdwijnen en het uurloon daarvoor met 5,25% omhoog zou gaan.

Maar de eerste 8 uur mochten jullie al inleveren om een eerder beloofde loonsverhoging gedeeltelijk zelf te bekostigen, en toen de tekst van de nieuwe CAO bekend werd, een maand voordat er gestemd moest worden, bleek ook dat de overgebleven 192 uur niet overeind was gebleven. En niet alleen dat, de bonden waren er heilig van overtuigd dat het (financieel) niet eens nadelig zou zijn. Tja, en dan wordt het dus een moeilijk verhaal. Want als je het niet eens bent over wat bepaalde maatregelen nu kosten, hoe kan je dan ooit eens worden over wat "kostenneutraal" is? En dan pas kom je aan de vraag toe, hoe gaat je dat nu zo goed mogelijk vertalen naar een compensatie per beveiliger?

En dat is dus nu waar we staan. Er is een evaluatie waarin dus de kosten zijn berekend. De vraag die nu op tafel ligt is: Hoe zijn die kosten berekend en zijn we het daarmee eens of constateren we rekenfouten? Welke waarde is bijvoorbeeld toegekend aan de vakantieuren die zijn verdwenen? En welke groepen worden onderscheiden?

Overigens vraag ik mij hardop af, wat jou doel is? Volgens mij loop jij nu inmiddels al vele jaren achter de feiten aan. Je kan je nu nog wel heel druk gaan maken over of het nu wel of niet eerlijk is om een gemiddelde te gaan gebruiken, maar dit is vele jaren geleden al afgesproken en vastgelegd. Het heeft echt geen zin om je daar nu nog druk om te gaan maken!!!!
« Laatst bewerkt op: donderdag 8 januari 2015, 15:13 door Planner »

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Evaluatie van de nieuwe CAO
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 10 januari 2015, 00:08 »
En wat zou jij dan als gemiddelde wilen berekenen? doe die berekinings hier eens voor dan? ik ben daar wel nieuwsgierig naar.

Hier nogmaals de tekst, WAAR STAAT HET WOORD GEMIDDELD?


Resultaat op hoofdlijnen voor de cao PB

Geplaatst op 10 juli 2012

Na een periode van twee jaar is er nu een resultaat op hoofdlijnen voor de cao particuliere beveiliging (cao PB). Wat die hoofdlijnen precies zijn, leggen we zo meteen uit, eerst is het van belang dat je weet dat er dus nog GEEN CAO AKKOORD is. Een belangrijke afspraak ontbreekt nog in dit hoofdlijnenakkoord, en dat is een afspraak over de evaluatie van de nieuwe cao. Voor alle duidelijkheid; op alle andere punten is er wél overeenstemming. Over het punt van de evaluatie verwachten wij deze, en anders volgende, week overeenstemming te bereiken.


Evaluatie
Deze cao moet kostenneutraal zijn. Dat wil zeggen dat het veranderen van de roostersystematiek geen loonverschil voor werknemers mag opleveren en dat het werkgevers niet meer of minder mag kosten. We hebben een extern bureau en een accountant naar de cijfers laten kijken en we denken dat met de afgesproken hoofdlijnen er inderdaad geen verschillen gaan optreden. We weten dat dus niet zeker. Daarom vinden wij het heel belangrijk dat we een controle daarop organiseren: de evaluatie. We willen dat er nu gemeten wordt hoeveel er wordt verdiend, dat er na het eerste jaar wordt gemeten en dat er na het tweede jaar een definitieve meting komt.

Gevolgen
Als blijkt dat werknemers geld hebben ingeleverd door de nieuwe roostersystematiek, moet dat teruggegeven worden. Blijkt dat werkgevers meer hebben moeten betalen, dan zullen we dat ook terug moeten geven. We willen dit pas in het tweede jaar meten, omdat we verwachten dat iedereen een jaar nodig heeft om goed met het nieuwe systeem te gaan werken. Die afspraak is voor ons ontzettend belangrijk.
 Werkgevers durven zich niet op voorhand vast te leggen op de uitkomsten van het onderzoek. Wij vinden dat dat moet, anders sluiten we geen cao!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Evaluatie van de nieuwe CAO
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 10 januari 2015, 01:30 »
En wat zou jij dan als gemiddelde wilen berekenen? doe die berekinings hier eens voor dan?

Het gaat er niet zo zeer om wat ik wil berekenen, maar wat de bonden en werkgevers met elkaar hebben afgesproken en wat zij door Syntro hebben laten berekenen. En wat er als het goed is is berekend, zijn "de kosten van de werkgevers". Want het moest, zoals gezegd dus "kostenneutraal" zijn voor de werkgevers. En een logisch gevolg van kostenneutraliteit voor de werkgevers is, zoals ik je al vaker heb gezegd, dat het voor de "gemiddelde" beveiliger "inkomensneutraal" zou moeten zijn. Maar nu bestaat er dus geen "gemiddelde" beveiliger, en zal elke vorm van compensatie betekenen dat de één wat meer, en de ander wat minder compensatie krijgt. GEEN ENKELE werknemer zal waarschijnlijk precies inkomensneutraliteit hebben. En daarbij komt ook nog, dat je dat niet eens precies kunt berekenen. Omdat het onderzoek een (grote) representatieve steekproef is betekend nog niet dat het ook precies klopt.

Maar eerst lijkt mij de vraag op zijn plaats, wat men van dit onderzoek vind. Want ik geloof helemaal niet in een gemiddelde compensatie van slechts 0,34%. En dat heb ik in het verleden al regelmatig hier met cijfers laten zien. En ik heb dat laatst ook nog aan de Unie voorgerekend.

In plaats dat jij je energie verspild om steeds met mij de discussie aan te gaan, waarbij je steeds dezelfde vragen stelt en ook steeds hetzelfde antwoord krijgt, zou jij beter ook met de bonden in discussie gaan over dit onderwerp. Want zij zijn namelijk degenen die deze evaluatie hebben afgesproken, en die de evaluatie moeten vertalen naar een zo eerlijk mogelijke (gemiddelde) compensatie. Vooralsnog heb jij nu al jaren een mening over dit onderwerp, maar er iets mee doen, behalve vanaf de kantlijn lopen klagen, dat doe jij niet.

En als jij vind dat het niet om een gemiddelde zou moeten gaan en/of vind dat jij en anderen daar niet goed over zijn voorgelicht, dan moet je dat ook aan de bonden voorleggen.

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Evaluatie van de nieuwe CAO
« Reactie #9 Gepost op: maandag 12 januari 2015, 00:54 »
Dit vind ik wel heel bijzonder!!

Hoe weet jij of ik dit wel of niet bij mijn vakbond heb gemeld?
Jij geeft zelf aan dat je hebt berekend dat het niet kan kloppen, en je hebt dat ook bij de bonden gemeld, maar als ik je vraag om hier eens een simpele berekening te maken dan kan dat weer niet.

Maar je bent er dus wel achter dat een gemiddelde berekenen volstrekte onzin is, zoals ik dus al diverse malen heb aangegeven.
Ik ben gewoon benieuwd hoe ze dit hebben berekend? Waar het weer op neerkomt is dat er gewoon weer een oor aangenaaid word.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Evaluatie van de nieuwe CAO
« Reactie #10 Gepost op: maandag 12 januari 2015, 02:18 »
Dit vind ik wel heel bijzonder!!

Hoe weet jij of ik dit wel of niet bij mijn vakbond heb gemeld?

Geen idee. De enige die daar uitsluitsel over kan geven dat ben jij? Wat ik in ieder geval zeker weet, dat ik de enige ben geweest die zowel naar de presentatie van Syntro op het kantoor van de Unie ben geweest, waar nog wat (kader) leden van de Unie aanwezig waren, en dat ik daarna nog een keer alleen bij Syntro op bezoek ben geweest om mij te laten informeren hoe zij de evaluatie uit gaan voeren, en dat ik daarna nog een aantal keren contact met Syntro heb gehad.

Dus jij kan wel elke keer blijven roepen dat ik het allemaal verkeerd zie, maar ik ben de enige die mij door de enigen die het echt weten, namelijk het bureau dat de evaluatie heeft uitgevoerd, heb laten voorlichten en de vragen heb gesteld die volgens mij elke beveiliger had moeten stellen, alvorens in te stemmen met een dergelijke evaluatie. Dat wil echter niet zeggen dat ik het er allemaal mee eens zou zijn, sterker nog, ik vind het allemaal helemaal niets en dat heb ik ook altijd gezegd en beargumenteerd. Alleen heeft de meerderheid gesproken, en dus leg ik mij daarbij neer, daar waar jij nog steeds een nutteloze strijd lijkt te voeren waarbij ik nog steeds geen enkel idee heb wat jij er nu mee wilt en denkt te kunnen bereiken?

Jij geeft zelf aan dat je hebt berekend dat het niet kan kloppen, en je hebt dat ook bij de bonden gemeld, maar als ik je vraag om hier eens een simpele berekening te maken dan kan dat weer niet.

Dat kan zeker niet, omdat het geen simpele berekening is. En zoals ik al gezegd heb, ik heb het toendertijd hier al heel vaak berekeningen gemaakt. Bovendien, als ik berekeningen maak ben jij het er meestal per definitie toch niet mee eens, omdat wanneer ik ook de positieve kant van het verhaal erin betrek, dan sla jij op tilt. Dus als je berekeningen wil zien, dan moet je gewoon eens even in het archief duiken.

Laat ik het makkelijk voor je maken, bijvoorbeeld:

http://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14300697.msg14303223#msg14303223

Daarbij leg ik dus een berekening voor, die voor het probleem wat jij aandraagt, namelijk het verschil tussen iemand met weinig (geen) ORT en iemand met (heel) veel ORT. Daar zijn 2 factoren van toepassing. Namelijk het gegeven van het verdwijnen van de ORT op vakantiedagen, wat dus een negatief inkomenseffect op een werknemer heeft (althans, als deze ORT heeft) en daartegenover staat dat door het verhogen van het uurloon met 5,25% de ORT die wel uitbetaald wordt dus iets hoger is. Maar als je gaat rekenen, dan zie je dat het negatieve effect groter is als het positieve effect. En des te meer (gemiddelde) ORT een werknemer heeft, des te groter is het negatieve effect. En al bij heel weinig (gemiddelde) ORT (een procent of 5) is alleen dit effect al meer dan 0,34%

Daarnaast ben ik degene die vanaf het eerste moment heeft aangegeven dat het verlagen van het aantal uren vakantie ook een negatief effect is. En dat effect is voor ELKE beveiliger hetzelfde, en alleen dat effect becijfer ik al op 0,54%, ook in het nadeel van werknemers. Dus ook dit effect is al meer dan het genoemde gemiddelde uit het onderzoek.

En dan blijft er nog 1 effect over, en dat is het moeilijkst te becijferen, maar kan je eigenlijk alleen door heel veel data naast elkaar te leggen, zoals Syntro heeft gedaan, en dat is namelijk het verdwijnen van de toeslagen voor het werken op een RV dag, het werken buiten vastgestelde bloktijden, het werken van meer dan 9 uur per dienst en last but not least, de invoering van het minurensysteem. Daartegenover staat alleen de invoering van de verschuivingstoeslag.

Maar nu komt dus het verrassende element uit het onderzoek. Want men concludeert dat er dus heel weinig buiten de 20 blokken gewerkt wordt, en er dus maar heel weinig verschuivingstoeslag betaald wordt, ondanks dat je dus regelmatig leest/hoort wat een drama het allemaal is. Maar goed, laten we nu eens even uitgaan dat het klopt. Dat betekend dus dat de financiële kant van dit verhaal eigenlijk verwaarloosbaar is. Let wel, dat is dus niet wat ik zeg, maar wat ik overneem uit de samenvatting van het onderzoek. En als dit effect dus klein is, en ik de andere gevolgen wel kan berekenen, dan is mijn "simpele" conclusie dat ik die 0,34% dus niet serieus kan nemen.

Maar je bent er dus wel achter dat een gemiddelde berekenen volstrekte onzin is, zoals ik dus al diverse malen heb aangegeven.

En dat heb ik dus ook altijd al geroepen. Deze hele regeling is niet kostenneutraal.

Ik ben gewoon benieuwd hoe ze dit hebben berekend?

Dan moet je dus bij Syntro wezen, maar dat heb je dus niet gedaan. Ik wel, ik leg het je uit, maar jij blijft maar roepen dat ik onzin verkoop. Wat jij maar steeds niet wil zien, is dat ik slechts de boodschapper ben, ik ben het in grote lijnen met je eens, hoewel jou berekeningen (als we ze al gezien hebben) veelal onjuist zijn. Maar net als jij vind ik de hele gang van zaken helemaal niets, alleen wil jij tot op de dag van vandaag nog steeds niet accepteren dat het nu eenmaal zo is, en voer jij een "oorlog" die je niet kan winnen. En dan voer jij hem ook nog tegen mij, terwijl ik hetzelfde zeg.

Waar het weer op neerkomt is dat er gewoon weer een oor aangenaaid word.

En als dat zo is heb jij dat, samen met al jou collega's, laten gebeuren. Het enige wat je nu nog kan doen is kijken wat in de evaluatie staat, en proberen te achterhalen hoe ze nu toch aan die 0,34% komen? En in hoeverre dat getal nog aangepast kan worden? En dan is de volgende stap, hoe je dat GEMIDDELDE percentage zo eerlijk mogelijk kan vertalen naar een compensatie voor individuele beveiligers? En zoals gezegd, dan moet je niet tegen mij blijven ageren, maar dan moet je bij de vakbonden zijn. Vraag de hele evaluatie op, lees het goed door. Snap je het niet of zie je ergens een fout, leg het dan aan je vakbond voor. Dat zij degenen die jij eerst moet overtuigen. Maar dan geef ik je wel mee dat je met betere argumenten moet komen als die jij hier steeds roept, want op deze manier overtuig jij helemaal niemand en zal jij nooit het doel wat jij hebt bereiken.
« Laatst bewerkt op: maandag 12 januari 2015, 02:25 door Planner »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Evaluatie van de nieuwe CAO
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 16 oktober 2015, 14:29 »
Wat in de CAO onderhandelingen ook opvalt, dat de bonden kennelijk allemaal die 0,34% uit het "onderzoek" klakkeloos hebben overgenomen. Ook de Unie Security, met wie ik heel vaak contact heb gehad en uitgelegd heb dat die berekening niet klopt en die mij dan steeds aangaven dat ze daar "echt" iets mee gingen doen, waar wat, daar heb ik nooit meer iets van vernomen. Ook heb ik nooit een antwoord gekregen hoe het zat met de differentiatie tussen verschillende groepen beveiligers.

Verder hebben zij mij wel aangegeven, dat het punt m.b.t. het aantal vakantieuren, geen onderdeel uitmaakte van het onderzoek, dus ook dit punt staat nog steeds open.

Verder ben ik erg benieuwd wanneer het onderzoek waar die 0,34% in staat, nu eindelijk eens openbaar gemaakt gaat worden?