Auteur Topic: cursus 'sporen en sporen veiligstellen' op plaats delict.  (gelezen 4578 keer)

Jeanne

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Expertise beveiligers
    • Bekijk profiel
    • www.beaufortsecurity.nl
  • Bedrijf: Beaufort Security
  • Functie: Eigenaresse en hoofdbeveiligster
cursus 'sporen en sporen veiligstellen' op plaats delict.
« Gepost op: zaterdag 5 juli 2014, 09:46 »
In verband met de toenemende criminaliteit en de daarbij gepaarde inbraaktoename, zorg ik er voor dat mijn personeel de instructies van a tot z mogen doorlopen zowel 'praktisch' als 'theoretisch' met betrekking tot 'sporen herkennen en sporen veilig stellen op een plaats delict'. Dit laat ik via een dagcursus bij een Forensisch Instituut volgen. Het is een cursus waarbij je op 1 dag enorm veel leert om sporen te herkennen en veilig te stellen op plaats delict. Daar leer je de ‘tips en de trucs’ en de ‘do's and dont's’. Het is enorm frustrerend om te constateren hoe daar in de praktijk nog mee omgegaan wordt. Het wordt bijna als 'vanzelfsprekend verwacht' dat een beveiliger dit allemaal weet, maar duidelijke instructies zijn niet altijd voorhanden. Een catastrofale fout is daarmee snel gemaakt en het verwijt komt dan terecht bij de beveiliger. Daarmee wordt de beveiliger steeds weer opnieuw in 'dat hokje' geplaatst waarin hij niet hoort. Dit is enorm nadelig want beveiligen is een 'VAK' dat men niet moet onderschatten. Bij ons worden de beveiligers tot in de details op weg geholpen om een beveiliger met een + te worden. Dan heb ik het met name over een expertise waarmee je hoger op de ladder komt, je cv uitgebreider wordt en het vak beter en kennis-verrijkend wordt. Daarnaast kun je meer genieten van je vak, waarin altijd weer nieuwe uitdagingen op je pad komen. Je ziet gewoon veel meer. Uiteindelijk zijn 'beveiligers de voorloper van de politie en stuiten als eerste op een 'plaats delict' Ga er maar aan staan!
Je een bent beveiliger in hart en nieren, maar weet niet hoe je op zo'n moment als een soort van expert/beveiliger moet handelen. Enerzijds omdat er niet voldoende instructies voorhanden zijn en anderzijds omdat het een extra kennis vergt of omdat de werkgever daar geen budget voor heeft. Je handelt op zo'n moment met de beste opzet naar ‘eer en geweten’ maar dan komt er later wellicht een verwijt van je werkgever, de opdrachtgever, of de politie, dat het niet volgens de regels is gegaan. Dit is heel vervelend voor een beveiliger die echt alles probeert in het werk te stellen zodat alles tot in de puntjes geregeld is. De cursussen zijn voor een redelijk bedrag te volgen en je krijgt daardoor ook veel meer plezier in je werk. Wij voelen ons goed, omdat we de cursus hebben gevolgd en precies weten wat we moeten doen en kunnen daarmee vaardiger optreden, ook naar de politie toe.
Beste collega's, ik raad het aan, omdat het een enorme grotere meerwaarde is, voor jezelf en voor ons bijzondere vak. Mocht je meer willen weten over de cursus dan kun je me mailen. In ieder geval is een verdieping in deze materie, meer dan de moeite waard. Groetjes Jeanne.
 
Voor beveiligers met een +