Auteur Topic: Kan een inbreker mijn camerasysteem manipuleren?  (gelezen 5591 keer)

FransFrans

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Kan een inbreker mijn camerasysteem manipuleren?
« Gepost op: maandag 25 juni 2018, 20:27 »
Mijn vraag
Bij mij is net ingebroken. Ik heb een beveiligingsset met 4 stuks POE camera's staan (dus niet over wifi). Nu zijn alle beelden waarop de inbrekers moeten staan vrijwel allemaal weg (op een camera na). Playback geeft een snel tijdsverloop men slechts enkele frames met de inbrekers er op. Alle camersbeelden voor en na de inbraak zijn perfect!

Kan een inbreker mijn systeem zo manipuleren dat er gedurende een aantal seconden geen opnames worden gemaakt?


Relevante software en hardware die ik gebruik
Zmodo ZM-SS7CD8D4-S-1TB Mini sPoe HD Camerasysteem

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Van de NVR afhalen van de bestanden en deze frame-voor-frame bekeken. Ook hier blijkt dat de opname gewoon 'overslaat'...

Bedankt voor jullie input, Frans
« Laatst bewerkt op: maandag 25 juni 2018, 20:32 door FransFrans »

Amsterdam

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Kan een inbreker mijn camerasysteem manipuleren?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 25 juni 2018, 20:41 »
Mijn vraag
Bij mij is net ingebroken. Ik heb een beveiligingsset met 4 stuks POE camera's staan (dus niet over wifi). Nu zijn alle beelden waarop de inbrekers moeten staan vrijwel allemaal weg (op een camera na). Playback geeft een snel tijdsverloop men slechts enkele frames met de inbrekers er op. Alle camersbeelden voor en na de inbraak zijn perfect!

Kan een inbreker mijn systeem zo manipuleren dat er gedurende een aantal seconden geen opnames worden gemaakt?


Relevante software en hardware die ik gebruik
Zmodo ZM-SS7CD8D4-S-1TB Mini sPoe HD Camerasysteem

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Van de NVR afhalen van de bestanden en deze frame-voor-frame bekeken. Ook hier blijkt dat de opname gewoon 'overslaat'...

Bedankt voor jullie input, Frans
Ik ben niet bekend met Zmodo ZM-SS7CD8D4-S-1TB, maar enkele frames verwijderen is veel te omslachtig voor een inbreker.
Dan zou hij eerder de Hardeschijf meenemen of alle wissen lijkt me, dat is veel sneller.

Misschien heeft hij iets elektromagnetisch is de buurt van de camera gehouden? Maar dan hebben we het niet meer over de gelegenheids inbreker..


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk


FransFrans

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Kan een inbreker mijn camerasysteem manipuleren?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 25 juni 2018, 20:43 »
Beste Amsterdam,

Maar zijn er apparaten in de 'handel' waarmee je op afstand camera's kunt verstoren?

Gr, Frans

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Kan een inbreker mijn camerasysteem manipuleren?
« Reactie #3 Gepost op: maandag 2 juli 2018, 23:25 »
zeker, nl. gewoon een computer of zelfs een GSM.
Is je recorder op het netwerk aangesloten en is de recoder niet goed beveiligd dan is hij op afstand gewoon aan/uit te zetten.
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nick_V

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 33
    • Bekijk profiel
    • Vanderbilt homepage
  • Bedrijf: Vanderbilt
Re: Kan een inbreker mijn camerasysteem manipuleren?
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 4 juli 2018, 11:15 »
Maar zelfs als je op het netwerk komt, dan zou je de opname alleen volledig kunnen stoppen of niet. Een paar frames weghalen is niet te doen. En je zou de opname erna niet meer aanzetten. Is er op de beelden te zien of ze bij de camera's komen/enige vorm van sabotering?

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Kan een inbreker mijn camerasysteem manipuleren?
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 6 juli 2018, 00:35 »
Inderdaad wel vreemd dat men de recorder dan na de tijd weer netjes aan zou zetten maar je weet nooit, alles is mogelijk.
Persoonlijk zou ik eerder naar je motioninstellingen gaan kijken en zelf eens voor inbreker gaan spelen door op ongeveer dezelfde manier gekleed en rond het zelfde tijdstip (zo licht/donker het toen ook was) eens een rondje langs je camera's te gaan maken en kijken wat ze dan doen.
Ik heb het vaker meegemaakt "van die camera worden ik weet niet hoeveel opnames gemaakt terwijl er niets is" heeft men de gevoeligheid lager gezet maar is later ook net het moment van de inbraak gemist.
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Martijn_67

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Comelit Nederland BV
  • Functie: Accountmanager Security
Re: Kan een inbreker mijn camerasysteem manipuleren?
« Reactie #6 Gepost op: maandag 30 maart 2020, 10:17 »
Ik merk dat veel installateurs/monteurs opname pas bij motion laten activeren. Vroeger werd dat gebruikt om HDD te besparen. Mijn voorkeur gaat uit naar opname 24/7 en motion wel activeren om een event te laten triggeren om eenvoudig terug te kijken. Bij opname 24/7 met een normale opnamerate van 15FPS moeten er wel duidelijke beelden zijn.

Martijn Hildebrand
Accountmanager Comelit NL