Auteur Topic: 10-uurs nachtdiensten  (gelezen 20491 keer)

David

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 28
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 31 maart 2012, 18:05 »
Nee want qua uren word het allemaal netjes verdeeld. Het blijft een vrije keuze voor iedereen en dat word gewoon gerespecteerd door iedereen, dus je word het niet anders op aangekeken.

Dan nog vind ik dit niet iets wat zo erg is als jij het doet lijken. Veel erger vind ik grotere bedrijven die stagiaires gratis diensten laten draaien waardoor klussen aan onze neus voorbij gaan omdat zij het goedkoper kunnen doen! Ook dat is een reden dat wij niet moeilijk doen met overuren of dubbele diensten omdat wij het anders niet redden.

SecurityHost

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 31 maart 2012, 20:37 »
David ik vraag mij af wat je ei gelijk zoekt in dit vak.
Zoals planner het op merkte je snap het niet, je snapt echt ook niet.
Jij ben nou een van de stoere mannen die wat een mooi vak was naar de mallr moer te helpen omdat je het helemaal niet snapt,stommeling.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 31 maart 2012, 23:08 »
Nee want qua uren word het allemaal netjes verdeeld. Het blijft een vrije keuze voor iedereen en dat word gewoon gerespecteerd door iedereen, dus je word het niet anders op aangekeken.

Dan nog vind ik dit niet iets wat zo erg is als jij het doet lijken. Veel erger vind ik grotere bedrijven die stagiaires gratis diensten laten draaien waardoor klussen aan onze neus voorbij gaan omdat zij het goedkoper kunnen doen! Ook dat is een reden dat wij niet moeilijk doen met overuren of dubbele diensten omdat wij het anders niet redden.
Dat het ieder zijn vrije keus is dat snap ik, en ook het feit dat een klein bedrijf soms naar bepaalde maatregelen 'grijpt' kan ik ook wel bevatten, maar dat neemt niet weg dat het feit blijft dat er ATW overtredingen worden gemaakt. Bij ons is er ook wel eens incidenteel overwerk (zelfs wel eens met ATW overtreding) maar dat blijft incidenteel en er staan ook boetes voor het bedrijf op.

Nu haal je een heel ander probleem erbij van de stagiaires, daarmee rechtvaardig je niet de ATW overtredingen. Ik ben het met je eens dat stagiaires vaak uitgebuit worden.

Wellicht werk het bedrijf waar je voor werkt met te scherpe prijzen, en zou daar eens naar gekeken worden. Al die BV bedrijven die scherp werken concurreren elkaar ook dood. En dan zou het personeel het moeten opknappen?

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 31 maart 2012, 23:11 »
David ik vraag mij af wat je ei gelijk zoekt in dit vak.
Zoals planner het op merkte je snap het niet, je snapt echt ook niet.
Jij ben nou een van de stoere mannen die wat een mooi vak was naar de mallr moer te helpen omdat je het helemaal niet snapt,stommeling.

Als je vind dat David het niet snapt, prima maar om iemand gelijk stommeling te noemen vind ik wat respectloos.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #19 Gepost op: zondag 1 april 2012, 08:16 »
Dan nog vind ik dit niet iets wat zo erg is als jij het doet lijken.

Het verschil is dat ik zonder eigenbelang naar de zaak kijk en gewoon constateer dat het niet deugt, daar waar jij wel degelijk een belang hebt en daardoor niet (meer) objectief naar de zaak kijkt. Bovendien is mijn ervaring dat bedrijven die het neit zo nauw nemen met regels, dat ook niet doen op andere zaken, bijvoorbeeld het juist interpreteren van CAO regels m.b.t. verloning.  En aangezien de kennis bij beveiligers op dit punt ook zwaar te kort schiet hebben zij dit vaak ook niet in de gaten. Vandaar mij vraag of jij bijvoorbeeld dubbele overwerktoeslag krijgt?

Veel erger vind ik grotere bedrijven die stagiaires gratis diensten laten draaien waardoor klussen aan onze neus voorbij gaan omdat zij het goedkoper kunnen doen!

Heb jij wel enig idee waar jij het over hebt? Grote, maar ook kleine bedrijven, mogen dispensatie aanvragen om stagiares onbetaald (zonder arbeidsovereenkomst) ervaring op te laten doen. Maar dat betekend dat deze stagiares boven de sterkte (nietr facturabel) mee mogen laten draaien, altijd onder begeleiding van een gediplomeerde beveiliger die tevens praktijkopleider is.

http://www.particulierebeveiliging.com/media/8092/reglement%20bol2.pdf

Leg eens uit waardoor deze bedrijven hierdoor goedkoper kunnen werken en jullie daardoor klussen aan je neus voorbij zien gaan? En als het al zo zou zijn, dan vragen jullie toch ook gewoon dispensatie aan....

Ook dat is een reden dat wij niet moeilijk doen met overuren of dubbele diensten omdat wij het anders niet redden.

Ik zie werkelijk het verband tussen beide zaken niet? Bovendien snap ik niet hoe een dispensatiemogelijkheid, die gewoon tussen alle partijen is afgesproken en volkomen legaal is rechtvaardigt dat jullie CAO en/of ATW regels mogen overtreden?

En mocht het al zo zijn da anderen de regels/wet overtreden, dan rechtvaardigt dat toch niet dat jullie dat ook mogen doen? Zeker voor een beveilger vind ik dat een heel kromme redenering....

David

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 28
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 4 april 2012, 15:29 »
@ Securityhost;

Aan je reactie te lezen ben je of een jong gefrustreerd ventje die geen werk kan vinden of een oude opa die is blijven hangen in een vorige carrière. Hou je lekker buiten de discussie als je toch niks zinnigs kunt inbrengen.

@Mik;

Ik doel ermee te zeggen dat ik het veel minder erg vind als ik (of collega's) zo nu en dan een paar uurtjes teveel moeten pakken. Moeten we dan voor de overuren of een incidentele dubbele dienst iemand apart naar de andere kant van het land sturen omdat er anders regels worden overtreden? Nee want voor een klein bedrijf kost dat simpelweg teveel geld.

Ik heb het niet eens over dat stagiaires uitgebuit worden maar het feit dat veel bedrijven op die manier onder de marktprijs gaan zitten waardoor het voor ons, haast onmogelijk is nieuwe klussen te verkrijgen. Wij MOETEN wel op deze manier werken want anders worden de klussen gewoon weggekaapt door bedrijven die het voor de helft van de prijs doen een doodleuk stagiaires alleen op klussen zet. Mag het? Nee, maar het gebeurd veel te veel.

@ Planner

Als wij de regels op de voet volgden dan hadden we niet de cliënten en klussen die we nu hebben. Bij de simpele beveiligings klussen kun je je misschien netjes aan de CAO houden maar ga jij bij een CPO klus maar aangeven dat je uren conform CAO werkt EN je een half uur pauze wilt in de kantine. Dat werkt niet en ze lachen je keihard uit. Om het wat dichter bij huis te halen, denk je dat er op alle grote meerdaagse evenementen in NL conform CAO word gewerkt?

Wat betreft dat PDF's, het is simpel en ik heb het eerder ook al verteld. Ik heb het niet over dispensatie maar stagiaires alleen op klussen zetten zonder dat ze betaald krijgen. Opdrachtgevers betaald netjes uit maar loon hoeven ze er niet van te betalen want stagiaires krijgen geen geld. Hier lopen overigens meerder zaken tegen via gemeentes en bijzondere wetten.

Ik denk dat jij een heel ander beeld van beveiliging hebt dat ik. Zo rooskleurig als jij het doet lijken is het absoluut niet, het is een smerige wereld waarin elk bedrijf (groot en klein) elkaar probeert af te maken. Niet allemaal natuurlijk maar ik heb het te vaak gezien en meegemaakt. Gezien je nickname heb je waarschijnlijk alleen van achter de computer 'beveiligd' dus waar haal jij je grote kennis van de beveiligings wereld weg?
« Laatst bewerkt op: woensdag 4 april 2012, 15:31 door David »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 4 april 2012, 16:16 »
Als wij de regels op de voet volgden dan hadden we niet de cliënten en klussen die we nu hebben. Bij de simpele beveiligings klussen kun je je misschien netjes aan de CAO houden maar ga jij bij een CPO klus maar aangeven dat je uren conform CAO werkt EN je een half uur pauze wilt in de kantine. Dat werkt niet en ze lachen je keihard uit.

Dat is dus een keuze die je zelf maakt. Ik ken bedrijven die gewoon NEE zeggen tegen opdrachtgevers wanneer zij niet volgens de CAO kunnen werken

Om het wat dichter bij huis te halen, denk je dat er op alle grote meerdaagse evenementen in NL conform CAO word gewerkt?

Ongetwijfeld niet. Alleen is het wel de vraag over welke CAO we het hebben, aangezien in de evenementenbranche andere CAO's gehanteerd worden waarbij je eigenlijk gewoon de ATW mag volgen.

Wat betreft dat PDF's, het is simpel en ik heb het eerder ook al verteld. Ik heb het niet over dispensatie maar stagiaires alleen op klussen zetten zonder dat ze betaald krijgen. Opdrachtgevers betaald netjes uit maar loon hoeven ze er niet van te betalen want stagiaires krijgen geen geld.

Je hebt het dus over illigale praktijken.

Hier lopen overigens meerder zaken tegen via gemeentes en bijzondere wetten.

En wat hebben die daar mee te maken? Wanneer een stagiar onbetaald maar met beveiligingspas in het uniform van de vergunninghouder beveiligingswerkzaamheden uitvoert kunnen deze partijen daar helemaal niets tegen doen. Het is in eerste instantie de stagiar die benadeeld wordt en gewoon zijn recht moet gaan halen. Daarnaast kunnen bedrijven die constateren dat andere bedrijven deze praktijken hanteren ook gewoon aan de bel trekken bij Sociale partners of wellicht het UWV, want er is zonder geldige stageovereenkomst waarschijnlijk gewoon sprake van een dienstverband.

Maar ook hier geldt weer, dat jij vanuit jouw eigen belang naar de zaak kijkt, en constateert dat andere bedrijven de CAO niet naleven, maar jij hebt er zelf geen moeite mee op andere punten zelf wel de CAO/ATW te overtreden.


Ik denk dat jij een heel ander beeld van beveiliging hebt dat ik. Zo rooskleurig als jij het doet lijken is het absoluut niet, het is een smerige wereld waarin elk bedrijf (groot en klein) elkaar probeert af te maken.

Ik denk dat wij juist wel hetzelfde beeld hebben, en ik doe het helemaal niet rooskleurig voor. Integendeel zelf, ik stel juist al vele jaren allerlei misstanden aan de kaak.

Niet allemaal natuurlijk maar ik heb het te vaak gezien en meegemaakt.

Precies, en ik heb er voor gekozen om niet mee te werken aan deze praktijken, en alleen in zee te gaan met bedrijven die wel hun best doen om de wet en regelgeving, hoe moeilijk dat soms ook is, na te leven. En natuurlijk, waar gewerkt wordt vallen spaanders, en het is soms bijna onoverkomelijk dat je hier en daar wel een een CAO/ATW overtreding maakt.

Gezien je nickname heb je waarschijnlijk alleen van achter de computer 'beveiligd' dus waar haal jij je grote kennis van de beveiligings wereld weg?

Jij trekt te snel conclusies....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 4 april 2012, 16:31 »
Ik doel ermee te zeggen dat ik het veel minder erg vind als ik (of collega's) zo nu en dan een paar uurtjes teveel moeten pakken.

Zoals ik dus al steeds zeg, wanneer het jouw goed uitkomt heb je er geen moeite mee regels te overtreden!

Moeten we dan voor de overuren of een incidentele dubbele dienst iemand apart naar de andere kant van het land sturen omdat er anders regels worden overtreden? Nee want voor een klein bedrijf kost dat simpelweg teveel geld.

Je zou het ook zo kunnen zien dat je deze klus wellicht beter NIET aan had kunnen nemen. Een ander bedrijf aan de andere kant van het land had deze klus wellicht wel kostendekkend met inachtneming van de regels aan kunnen nemen.

Ik heb het niet eens over dat stagiaires uitgebuit worden maar het feit dat veel bedrijven op die manier onder de marktprijs gaan zitten waardoor het voor ons, haast onmogelijk is nieuwe klussen te verkrijgen. Wij MOETEN wel op deze manier werken want anders worden de klussen gewoon weggekaapt door bedrijven die het voor de helft van de prijs doen een doodleuk stagiaires alleen op klussen zet. Mag het? Nee, maar het gebeurd veel te veel.

Je zou je zelf ook kunnen afvragen of jij wel in deze branche werkzaam wil zijn, als jij van mening bent dat dat alleen mogelijk is om structureel wet en regelgeving te overtreden, omdat anderen dat ook doen.

Maar je geeft het zelf ook al aan, er zijn wel degelijk partijen die wel van goede zin zijn...

David

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 28
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 4 april 2012, 16:41 »
Ik heb gewoon mijn centen nodig, als ik bij een bedrijf kan werken in deze regio met een vast contract, pensioen en alles wat daarbij hoort hou ik me van harte aanbevolen maar tot dan pak ik alle uren die ik kan krijgen om maar rond te komen. Het is voor jou lekker makkelijk om te zeggen dat we dan een klus maar niet aannemen, maar dat betekend dat wij geen geld krijgen aan het einde van de maand!

Laten we overigens ook meteen politie, brandweer en defensie afschaffen omdat die ook stelselmatig de ATW overtreden. Bij twee van bovengenoemde bedrijven heb ik gewerkt/werk ik nog steeds.
« Laatst bewerkt op: woensdag 4 april 2012, 16:44 door David »

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 5 april 2012, 00:19 »
Het is wel opvallend dat bedrijven (ook overheid) bewust voor ATW overtredingen kiest, dan maar een waarschuwing of boete.
En daarom kan ik best voorstellen dat kleinere bedrijven creatief moeten omgaan met regelgeving.
Maar uiteindelijk is het niet goed, het is een moeilijk punt.
Voor alles is wat te zeggen, of je het er mee eens bent of niet.

David

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 28
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 5 april 2012, 11:01 »
De wet overtreden kan en mag nooit goed zijn maar zoals ze zelf zegt moet er soms creatief mee omgegaan worden. Zeker in de beveiligings wereld is dit soms lastig.