Auteur Topic: PVDA wil veel geld uitgeven aan straatcoaches  (gelezen 4671 keer)

AccountVervallen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 409
    • Bekijk profiel
PVDA wil veel geld uitgeven aan straatcoaches
« Gepost op: woensdag 26 mei 2010, 19:18 »
Straatcoaches zijn dé hype op veiligheidsgebied: van Leeuwarden tot Roosendaal fietsen ze door de probleemwijken. En als het aan Job Cohen ligt komt er een enorme bak straatcoaches bij.

Tijdens zijn maidenspeech als PvdA-lijsttrekker maakte hij er geen geheim van ze bedacht en voor het eerst ingezet te hebben in de Amsterdamse wijk Slotervaart. Het aantal jeugdbendes liep er terug van negen naar vier en bewoners voelen zich veiliger. Wat nou theedrinker? Cohen is wel degelijk tough on crime.

85 bussen vol
De PvdA trekt in haar verkiezingsprogramma jaarlijks 265 miljoen euro uit voor de wijkaanpak, met straatcoaches als hoofdmoot. Maar wat krijg je eigenlijk voor 265 miljoen euro aan straatcoaches? 4.461 stuks om precies te zijn: 85 bussen vol. Mits ze net als in Utrecht 60.000 euro per jaar kosten.

Probleempje: straatcoaches zijn nu al niet aan te slepen. Laat staan als het aantal vertienvoudigt. Uitzendbureaus als Creyf’s spreken van een ‘doorlopende vacature’. Directeur Kees Righart van Rosa Security, dat straatcoaches in Utrecht levert, zegt dat zijn werving en selectieafdeling op volle toeren draait. ‘Als ik twintig mensen spreek, ben ik blij als er eentje overblijft’. Op internet wemelt het van de vacatures.

Massagoed
Straatcoaches zijn big business. Iedere stad wil ze. Wat in 2006 begon als kleinschalig initiatief van To Serve and Protect in Slotervaart met coaches die zelf ook van de straat kwamen en de buurt begrepen, is nu een massagoed. Beveiligingsmultinationals als G4S en Trigion bestormen de markt. ‘Die missen de bezieling van de straatcoach zoals die bedoeld is. Wij leveren maatwerk, zij sturen een van hun 8.700 medewerkers’, zegt Righart.

Iedere buurt heeft zijn eigen dynamiek en een ander type straatcoach nodig. Naar het Kanaleneiland in Utrecht stuur je Marokkanen, maar dat moet je naar de blanke wijk Ondiep niet doen.

Righart is recent door zeven steden benaderd voor zijn diensten. ‘Maar ik heb ze afgewezen omdat ik voor kwaliteit ga, anders zou ik Trigion worden.’ Commercieel directeur Richard Francken van Trigion benadrukt dat hij niet voor niets marktleider is. ‘Klanten zijn tevreden. De laatste twee weken hebben we vier gemeentes erbij gekregen. Straatcoaches zijn de slimste oplossing tegen overlast voor de minste kosten.’

Laagste prijs
Het zijn die kosten waar de steden vooral naar kijken. Straatcoaches zijn zo duur dat ze Europees moeten worden aanbesteed. Niet de beste partij wint, maar die met het geliktste aanbestedingsplan en de laagste prijs: de grote beveiligers. ‘Ze verpesten de hele markt. Ik heb Gouda opgeruimd en de stad daarna moeten verlaten omdat Securicor onder mijn kostprijs kon gaan zitten’, aldus Righart.

De gemeente Utrecht pakte het anders aan. Daar werd de aanbesteding gewonnen door het duurdere Rosa Security. ‘Wij hebben bewust gekozen voor het bedrijf met de beste visie op jeugdoverlast’, legt een woordvoerder uit. De overlast in Kanaleneiland daalde er in twee jaar met 60 procent.

‘Die grote bedrijven zetten beveiligers neer. Die zijn niet in staat om het straatgogme te brengen’, zegt Righart.

Zelfs een coach voor Trigion word je niet zomaar. Je moet er beschikken over een beveiligingsdiploma, MS Office-vaardigheden, een goede fysieke en mentale conditie, mensenkennis, ervaring met aanspreken op gedrag, kennis van culturele verschillen, en een betrouwbare, rustige, maar krachtige persoonlijkheid zijn. En liefst ook Arabisch en/of Frans spreken.

Voldoet u aan die beschrijving? Het salaris is 10,01 euro bruto per uur. Het schijnt een groeisector te zijn.


Bron: de pers



Iemand hier een mening over?
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 mei 2010, 19:58 door PyroBatNL »

Raymond

  • Gast
Re: PVDA wil veel geld uitgeven aan straatcoaches
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 26 mei 2010, 20:05 »
Als ik alles in dit artikel moet geloven is het een goed idee.

Ik vind wel dat meneer Righart helemaal gelijk heeft.
Straatcoaches kan je beter op kleine schaal gebruiken omdat iedere wijk anders is en dan vind ik het jammer om te lezen dat grote bedrijven het ineens overnemen omdat hun gewoon meer kunnen leveren voor een lagere prijs.

In het artikel word ook gesproken over straatcoaches in Gouda,  :o ik heb er nog nooit van me leven ook maar 1 zien rondlopen ook niet in de probleemwijken. Appart verhaal, zal ik ze toevallig altijd mislopen?


Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: PVDA wil veel geld uitgeven aan straatcoaches
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 26 mei 2010, 20:27 »
Zelfs een coach voor Trigion word je niet zomaar. Je moet er beschikken over een beveiligingsdiploma, MS Office-vaardigheden, een goede fysieke en mentale conditie, mensenkennis, ervaring met aanspreken op gedrag, kennis van culturele verschillen, en een betrouwbare, rustige, maar krachtige persoonlijkheid zijn. En liefst ook Arabisch en/of Frans spreken.

Voldoet u aan die beschrijving? Het salaris is 10,01 euro bruto per uur. Het schijnt een groeisector te zijn.


Ze vragen nogal wat aan vaardigheden voor die 10 euro per uur

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: PVDA wil veel geld uitgeven aan straatcoaches
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 26 mei 2010, 20:31 »
De straat coaches vind ik een goed initiatief en het zal zeker succesvol zijn, maar zoals het vaak gaat met succesvolle zaken, het wordt dan in de massa gebruikt en dan verliest het vaak zijn succes formule