Auteur Topic: Ort over vakantie dagen.  (gelezen 2147 keer)

Baloo

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
  • Functie: Centralist
Ort over vakantie dagen.
« Gepost op: woensdag 28 november 2018, 06:40 »
Hoi,

Ik heb in september twee weken vakantie opgenomen.
Mijn collega heeft dezelfde periode vrij gehad en wel ort over zijn vakantiedagen ontvangen en ik niet.

Hier heb ik navraag over gedaan en dit is het antwoord dat ik heb ontvangen :

Hoi Nikki,
 
Het klopt dat jij geen ORT en (collega) wel ORT heeft gehad over deze verlofdagen.
 
Jij hebt “oude” verlofdagen opgenomen (restant 2017) welke geen ORT hadden volgens het oude cao.
(collega) heeft “nieuwe “ verlofdagen opgenomen waar volgens het cao het gemiddelde ORT over betaald dient te worden.
 
Jij krijgt wanneer de “oude” verlofdagen op zijn ook gewoon ORT over jouw verlofdagen

1. Klopt deze beredenering? (werkgever heeft wel vaker mooie praatjes gegeven, vandaar wat wantrouwen)
2. Hoe kom ik er precies achter wat mijn "oude uren" zijn?

Alvast bedankt!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Ort over vakantie dagen.
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 28 november 2018, 10:15 »
De CAO maakt geen onderscheid in de 'oude' en nieuwe uren. Verder is het zo dat het weliswaar niet in de CAO stond, maar er de afgelopen jaren vele rechterlijke uitspraken zijn geweest dat er altijd ORT over de vakantieuren betaald moest worden. Dus ook over de periode dat dit niet in de CAO stond, moet je ook gewoon ORT krijgen. De bonden hebben verzuimd dit collectief aan een rechter voor te leggen voor werknemers in deze branche, maar dat hoeft jou (en anderen) niet te weerhouden om het alsnog aan een rechter voor te leggen.

Maar goed, wanneer jouw werkgever deze redenering toepast, dan ben ik heel benieuwd of zij, toen de vorige CAO uitkwam, waarbij de ORT kwam te vervallen, over de uren die er toen nog waren, wel ORT hebben betaald tijdens de periode dat dit niet in de CAO stond, want dat is dan natuurlijk dezelfde logica? Ik weet wel zeker van niet, dus ik zou zeggen, laat ze stoppen met deze onzin....

Baloo

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
  • Functie: Centralist
Re: Ort over vakantie dagen.
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 28 november 2018, 13:12 »
Planner,

Dankjewel voor de snelle reactie!

Ik zal mn werkgever even aan zn haren trekken  :)