Auteur Topic: BLOK dagen  (gelezen 20480 keer)

sirmike

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
BLOK dagen
« Gepost op: maandag 30 januari 2012, 11:00 »
Beste mensen,

Ik wil toch wel het fijne weten van BLOK dagen.
Mijn werkgever heeft me voor deze periode die vandaag aan breekt voor alle dagen in BLOK gegooid, buiten RV of ATV dagen om.
Ik weet dat ik morgen een dienst hebt die ook echt in het rooster is opgenomen, maar ik weet dus helemaal niet wat mijn BLOK dagen in houden, en mijn werkgever verzuimd me te laten weten in welke dag delen deze blokdagen vallen.
Vandaag sta ik op een blokdag, maar ik heb de werkgever gevraagd of ik hier vrij voor kan krijgen.
Donderdag/vrijdag/zaterdag/zondag heb ik ook blokdagen staan. Net zoals de rest van de maand.

Wat zijn de regels omtrent blok-dagen? Moet ik beschikbaar blijven in de gestelde blokdagen, terwijl mijn werkgever verzuimd te laten weten in welke dagdeel het valt? Wat kan mijn werkgever doen als ze me niet kunnen bereiken op een gestelde blokdag?
Wat is de vergoeding van een blokdag, stel als ik niet moet werken? Krijg ik dan ook niks? Hoe zit dit dan met het contract van 152 uur?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: BLOK dagen
« Reactie #1 Gepost op: maandag 30 januari 2012, 11:40 »
Elke keer als ik dit soort vragen lees dan vraagik mij af \"heb jij wel eens in de CAO gekeken?\" Volgens mij staat daar het antwoord op al jouw vragen zeer duidelijk in!

28 dagen voordat een loonperiode ingaat, dient jouw werkgever de RV (en ADV) dagen vast te stellen. (artikel 33 lid 2). Alle andere dagen worden aangemerkt als \"werkdagen\". De werkgever moet uiterlijk voor de donderdag, voorafgaande aan de week waarin deze werkdagen zijn gepland, de bloktijden voor deze diensten schriftelijk vastleggen. In plaats van bloktijden kan de werkgever ook de daadwerkelijke werktijden in het rooster opnemen. (artikel 33 lid 8).

Indien dit wordt nagelaten (in dit geval zijn er dus kennelijk voor deze week geen bloktijden vastgelegd), wordt er van uitgegaan dat dagblokken zijn vastgesteld. (artikel 33 lid 9). Na de weekindeling op donderdag mag de werkgever slechts met instemming van de werknemer een dienst aanzeggen die geheel of gedeeltelijk buiten de vastgestelde bloktijd valt. (artikel 33 lid 10). En voor wat betreft de bereikbaarheid. Tussen werkgever en werknemer worden afspraken gemaakt over één of meerdere contactmomenten, voorafgaande aan de blokdienst om een eventuele inroostering af te stemmen. (artikel 33 lid 11).

Als je niet opgeroepen wordt staat daar geen enkele vergoeding tegenover. Wordt je opgeroepen voor een dienst buiten de vastgestelde bloktijd, dan kan jij dat dus weigeren. Stem je in, dan heb je echt op een toeslag van 10% over alle uren van de dienst (artikel 49)

Wat jij dus zou kunnen doen is even contact met jouw werkgever zoeken, en één (of meerdere) contactmomenten afspreken.

socrates

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 49
  • CNV Kaderlid
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: SECURITAS
Re: BLOK dagen
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 31 januari 2012, 07:27 »
Als je door het niet oproepen voor een blokdienst niet aan je (152) contracturen komt, zullen deze (nog) worden aangevuld met leegloopuren.
mvg
Wim

sirmike

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Re: BLOK dagen
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 9 februari 2012, 22:20 »
Dan heb ik nog een vraag.
Mijn werkgever heeft mij gister in een blokdienst gezet tussen 06:30 uur en 19:00 uur. Mag dit? Ik dacht dat dit gewoon 1 dagdeel zou moeten betreffen?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: BLOK dagen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 10 februari 2012, 00:43 »
Nogmaals, heb jij al eens in de CAO gekeken?????

Bloktijden
Het tijdvak waarbinnen na de weekindeling, de aan te zeggen dienst moet voldoen.
23.00 - 08.00 uur nachtblok
14.00 - 01.00 uur avondblok
06.30 - 19.00 uur dagblok

beton

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 35
    • Bekijk profiel
Re: BLOK dagen
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 10 februari 2012, 07:00 »
Zijn dit soort vragen een teken aan de wand over de mate van gezond verstand bij collega\'s?
Je zou het haast gaan denken.
Blijkbaar wil men niet verder kijken/zoeken dan hun neus lang is of ontbreekt het aan eigen initiatief.
De meeste weten Facebook feilloos te vinden maar even zoeken via Google is blijkbaar te moeilijk.
Je vraagt je af hoe ze functioneren bij hun opdrachtgever.

jarhead

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Re: BLOK dagen
« Reactie #6 Gepost op: maandag 13 februari 2012, 10:59 »
Als in je weekrooster Blok staat ingevuld wordt het een dagblok anders moet er een middagblok of nachtblok staan met de tijden erbij
Voor dagblok moet tussen 06:30 t/m 10:00 uur bereikbaar zijn
Voor middagblok tussen 12:00m t/m 13:00 uur bereikbaar zijn
Voor nachtblok tussen 21:00 t/m 22:00 uur bereikbaar zijn.

De Scooz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: BLOK dagen
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 15 februari 2012, 00:42 »
Ook ik heb sinds kort veel blokdiensten. Zeker 10 stuks per periode waarvan ik gem 3 hoef te werken. Dus veel leegloop en hierdoor loop ik veel inkomsten/toeslagen mis en daar moet je het wel van hebben. Weet iemand hoe ik de verloren inkomsten kan aanvullen (behalve dan een krantewijk oid

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: BLOK dagen
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 23 februari 2012, 22:36 »
Ook ik heb sinds kort veel blokdiensten. Zeker 10 stuks per periode waarvan ik gem 3 hoef te werken. Dus veel leegloop en hierdoor loop ik veel inkomsten/toeslagen mis en daar moet je het wel van hebben. Weet iemand hoe ik de verloren inkomsten kan aanvullen (behalve dan een krantewijk oid

Wordt mysteryshopper. Doe ik ook naast mn 144 uurs contract...
http://www.mysteryshoppen.nl/nl/aanmelden
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Waakzaam

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 15
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: BLOK dagen
« Reactie #9 Gepost op: maandag 7 mei 2012, 20:17 »
Het antwoord op mijn vraag kan ik in de CAO niet vinden.
Ik heb een 128uur contract, deze periode ben ik 96uur ingepland, ik heb dus nog 32 uur openstaan. Dus heeft de planning mij een aantal dag/avond en nachtblokken opgezet, echter het totaal aan wachtblokken overschrijdt mijn nog openstaande uren.
Mag dit?

   
Brandwacht 1ste klas, Pompbediener, Brandweerchauffeur zwaar, Hulpverlener, Gaspakdrager, EHBO, BHV, AED.........oja en strikdiploma :)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: BLOK dagen
« Reactie #10 Gepost op: maandag 7 mei 2012, 20:53 »
Ik heb een 128uur contract, deze periode ben ik 96uur ingepland, ik heb dus nog 32 uur openstaan. Dus heeft de planning mij een aantal dag/avond en nachtblokken opgezet, echter het totaal aan wachtblokken overschrijdt mijn nog openstaande uren.
Mag dit?

Ja, alle dagen die overblijven na het vaststellen de roostervrije en ADV dagen worden aangemerkt als "werkdagen". Op die dagen krijg jij een blokdienst, zo niet dan is het een dagblok. er dient een contactmoment te worden afgesproken waarop jij te horen krijgt of, en zo ja, wanneer jij binnen de vastgestelde bloktijd moet werken.

Waakzaam

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 15
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: BLOK dagen
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 8 mei 2012, 13:10 »
Ja, alle dagen die overblijven na het vaststellen de roostervrije en ADV dagen worden aangemerkt als "werkdagen". Op die dagen krijg jij een blokdienst, zo niet dan is het een dagblok. er dient een contactmoment te worden afgesproken waarop jij te horen krijgt of, en zo ja, wanneer jij binnen de vastgestelde bloktijd moet werken.

Maar dan wilt dit dus zeggen dat, als ik niet aan mijn 128uur kom, de rest van de periode buiten mijn RV dagen, een soort wachtdienst zonder vergoeding aan mijn broek heb hangen?
Ik ben pas nieuw in de beveiliging maar hoe meer ik mij verdiep in onze CAO hoe krommer mijn tenen staan ;) 
Brandwacht 1ste klas, Pompbediener, Brandweerchauffeur zwaar, Hulpverlener, Gaspakdrager, EHBO, BHV, AED.........oja en strikdiploma :)

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: BLOK dagen
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 8 mei 2012, 13:27 »
Dit is de CAO tekst. Pagina 27.

8. De dagen die resteren na het vaststellen van de roostervrije dagen en Advdagen
worden aangemerkt als werkdagen. De werkgever moet uiterlijk voor
de donderdag, voorafgaande aan de week waarin deze werkdagen zijn
gepland, de bloktijden voor deze diensten schriftelijk vastleggen. In plaats
van bloktijden kan de werkgever ook de daadwerkelijke werktijden in het
rooster opnemen.
9. Indien de bloktijd door de werkgever niet of niet tijdig is vastgesteld, wordt
er van uitgegaan dat dagblokken zijn vastgesteld.
10. Na de weekindeling op donderdag mag de werkgever slechts met
instemming van de werknemer een dienst aanzeggen die geheel of
gedeeltelijk buiten de vastgestelde bloktijd valt.

Waakzaam

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 15
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: BLOK dagen
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 8 mei 2012, 15:13 »
Dit is de CAO tekst. Pagina 27.

8. De dagen die resteren na het vaststellen van de roostervrije dagen en Advdagen
worden aangemerkt als werkdagen. De werkgever moet uiterlijk voor
de donderdag, voorafgaande aan de week waarin deze werkdagen zijn
gepland, de bloktijden voor deze diensten schriftelijk vastleggen. In plaats
van bloktijden kan de werkgever ook de daadwerkelijke werktijden in het
rooster opnemen.
9. Indien de bloktijd door de werkgever niet of niet tijdig is vastgesteld, wordt
er van uitgegaan dat dagblokken zijn vastgesteld.
10. Na de weekindeling op donderdag mag de werkgever slechts met
instemming van de werknemer een dienst aanzeggen die geheel of
gedeeltelijk buiten de vastgestelde bloktijd valt.

Eens kijken of ik het nu goed begrijp.
Ik werk 128uur, dat zijn 16dagen + de 8 RVdagen zijn dit 24dagen. Dus in mijn rooster heb ik altijd 4 dagen waar niets opstaat en moet ik die dan zien als werkdagen, waarop de werkgever mij in principe blok dagen kan opzetten?



Brandwacht 1ste klas, Pompbediener, Brandweerchauffeur zwaar, Hulpverlener, Gaspakdrager, EHBO, BHV, AED.........oja en strikdiploma :)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: BLOK dagen
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 9 mei 2012, 00:15 »
Eens kijken of ik het nu goed begrijp.
Ik werk 128uur, dat zijn 16dagen + de 8 RVdagen zijn dit 24dagen. Dus in mijn rooster heb ik altijd 4 dagen waar niets opstaat en moet ik die dan zien als werkdagen, waarop de werkgever mij in principe blok dagen kan opzetten?

Dat is inderdaad de strekking van de tekst in de CAO. En hoewel de Unie, bij monde van Maarten Hoelscher, het "vanzelfsprekend vind dat in de nieuwe CAO parttimers geen 20 tijdvakken beschikbaar moeten zijn" (zie http://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14298485.msg14297038#msg14297038 ), zie ik dit nergens in de voorstellen terugkomen, net zo min dit in de huidige CAO geregeld is!

"Wie wil er nou 100% beschikbaar zijn tegen een 50% betaling?"

Een goede vraag en constatering, maar helaas hebben de bonden dat "vergeten" in de CAO te regelen. Als dat overigens wel geregeld wordt, dan valt meteen een oplossing die dezelfde vakbond heeft om de flexabiliteit te bewerkstelligen af. Want een werkgever moet dan maar meer parttimers gebruiken. Afgezien van het gegeven dat parttimers maar moeilijk te vinden zijn, is de flexabileit van parttimers die naar rato ingezet kunnen worden natuurlijk net zo groot/klein als full-timers....