Auteur Topic: CNV-leden staan achter cao-akkoord beveiliging  (gelezen 8004 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CNV-leden staan achter cao-akkoord beveiliging
« Reactie #15 Gepost op: zondag 14 oktober 2018, 18:18 »
Het heeft wel wat weg van de getrapte verkiezingen in de VS

Inderdaad maar er is een verschil. In dit verhaal is de meerderheid van 1 bond voldoende om een CAO af te sluiten, zelfs als de meerderheid van de andere 2 bonden voor is.

En in de VS worden de kiesdistricten min of meer verdeeld op een gelijk aantal kiesgerechtigden (alleen is de mamier waarop de scheidsllijnen bepaald worden soms heel vreemd). Zover mij bekend  is de CNV veruit de kleinste van de 3 maar zelfs een meerderheid daar is voldoende voor een CAO

joepie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 150
    • Bekijk profiel
Re: CNV-leden staan achter cao-akkoord beveiliging
« Reactie #16 Gepost op: maandag 15 oktober 2018, 16:25 »

BIJNA 90% VAN UNIE-LEDEN STEMT TEGEN CAO-AKKOORD.
EN TOCH WIL DE UNIE HET CAO-AKKOORD ONDERTEKENEN?!


Beste beveiligers,

De afgelopen week heb ik veel reacties ontvangen op de uitslag van onze ledenraadpleging over het onderhandelingsresultaat (53% voor). Sommige reacties trokken de betrouwbaarheid van onze stemming in twijfel, sommige reacties waren benieuwd naar de ‘stem’ van de niet-leden.
Vaak werd verwezen naar de uitslag van de Unie, waar bijna 90% van de stemmers tegen het onderhandelingsresultaat stemde.

Dit weekend zag ik een bericht van de Unie. Daarin vragen ze de bijna 90% tegenstemmers om in te stemmen met het ondertekenen van de cao.
Wat is hier aan de hand? Wat is de stem van hun leden nog waard? Hoe kun je met een uitslag van bijna 90% tegen tóch je handtekening onder dit cao-akkoord zetten?

In het bericht probeert de Unie uit te leggen waarom ze toch de cao willen ondertekenen: "dat we juist op die manier de scherpe randen van het akkoord af kunnen slijpen", "daarmee kunnen we alsnog De Unie Security-agenda gaan realiseren".

Als je een handtekening onder een cao-akkoord zet, dan ga je akkoord met die afspraken. Dan ben je het eens met wat daar staat.

Als je zegt te tekenen en tegelijkertijd de suggestie wekt dat je de gemaakte afspraken ter discussie stelt, dan kunnen werkgevers en collega vakbonden zich terecht afvragen wat de handtekening van de Unie waard is.

Met vriendelijke groet,
Tanja Schrijver,
bestuurder FNV Beveiliging.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CNV-leden staan achter cao-akkoord beveiliging
« Reactie #17 Gepost op: maandag 15 oktober 2018, 21:25 »
Dit weekend zag ik een bericht van de Unie. Daarin vragen ze de bijna 90% tegenstemmers om in te stemmen met het ondertekenen van de cao.
Wat is hier aan de hand? Wat is de stem van hun leden nog waard? Hoe kun je met een uitslag van bijna 90% tegen tóch je handtekening onder dit cao-akkoord zetten?

Typisch gevalletje 'de pot verwijt de ketel'. De FNV en CNV negeren de mening van de leden van de Unie, maar nu gaat de FNV wel iets vinden wat deze leden van de Unie wel of niet moet doen!

Het is van tweeen een. Ofwel de bonden werken samen en luisteren naar alle leden, of ze luisteren alleen naar hun eigen leden en bemoeien zich niet met de leden van de andere bonden.

En inderdaad, wat is de stem van de leden van de Unie waard, wanneer de FNV en CNV deze stemmen negeren? Dus niet zeuren FNV, ik vind de zet van de Unie briljant. Jullie gasn akkoord met een CAO waar allerlei zaken nog uitgewerkt moeten worden. Aangexien jullie er voor hebben gekozen om de CAO tekenen, is de CAO een feit. Dan kan de unie wel de hakken in het zand zetten, maar daarmee verspelen ze de kans om er nog uit te halen wat er te halen valt (en en passant ook.nog even meeprofiteren van de werkgeversbijdrage uiteraard!). Ik zou de Unie leden dus adviseren om massaal ja te zeggen op dit voorstel, want dan telt jullie stem toch nog een beetje mee en laten jullie de andere bonden en hun leden duidelijk weten dat wst hier gebeurt niet kan.

Ik vraag mij trouwens af wat de ja stemners bij de FNV en CNV er eigenlijk van vinden dat zij de meerderheid van hun collega's negeren? Jullie zouden natuurlijk ook eens bij jezelf te rade gaan en jullie bestuurders er op wijzen dat dit weinig democratisch is. Eerst roepen alle bonden op tot het verenigen van de krachten, maar als puntje bij paaltje komt laten jullie een groot deel van jullie eigen collega's in de steek.

Ik denk dat het handig is dat jullie de komende 5 jaar ook eens na gaan denken hoe jullie een herhaling van deze klucht in de toekomst gaan voorkomen?
« Laatst bewerkt op: maandag 15 oktober 2018, 21:27 door Planner »

joepie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 150
    • Bekijk profiel
Re: CNV-leden staan achter cao-akkoord beveiliging
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 16 oktober 2018, 18:47 »
Typisch gevalletje 'de pot verwijt de ketel'. De FNV en CNV negeren de mening van de leden van de Unie, maar nu gaat de FNV wel iets vinden wat deze leden van de Unie wel of niet moet doen!

Het is van tweeen een. Ofwel de bonden werken samen en luisteren naar alle leden, of ze luisteren alleen naar hun eigen leden en bemoeien zich niet met de leden van de andere bonden.

En inderdaad, wat is de stem van de leden van de Unie waard, wanneer de FNV en CNV deze stemmen negeren? Dus niet zeuren FNV, ik vind de zet van de Unie briljant. Jullie gasn akkoord met een CAO waar allerlei zaken nog uitgewerkt moeten worden. Aangexien jullie er voor hebben gekozen om de CAO tekenen, is de CAO een feit. Dan kan de unie wel de hakken in het zand zetten, maar daarmee verspelen ze de kans om er nog uit te halen wat er te halen valt (en en passant ook.nog even meeprofiteren van de werkgeversbijdrage uiteraard!). Ik zou de Unie leden dus adviseren om massaal ja te zeggen op dit voorstel, want dan telt jullie stem toch nog een beetje mee en laten jullie de andere bonden en hun leden duidelijk weten dat wst hier gebeurt niet kan.

Ik vraag mij trouwens af wat de ja stemners bij de FNV en CNV er eigenlijk van vinden dat zij de meerderheid van hun collega's negeren? Jullie zouden natuurlijk ook eens bij jezelf te rade gaan en jullie bestuurders er op wijzen dat dit weinig democratisch is. Eerst roepen alle bonden op tot het verenigen van de krachten, maar als puntje bij paaltje komt laten jullie een groot deel van jullie eigen collega's in de steek.

Ik denk dat het handig is dat jullie de komende 5 jaar ook eens na gaan denken hoe jullie een herhaling van deze klucht in de toekomst gaan voorkomen?

Ik had de FNV, Tanja Schrijver om opheldering gevraagd. Dit is haar antwoord:


Beste,

Elke vakbond heeft zijn eigen ledenraadpleging en dus zijn eigen uitslag. In dit geval waren de leden van FNV in meerderheid voor het akkoord en de leden van de Unie blijkbaar tegen het akkoord.

Zo gaat dat nu eenmaal. Ook FNV is een tijdje geen partij bij de cao geweest omdat onze leden een akkoord hadden afgewezen. Dat is democratie.

 


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CNV-leden staan achter cao-akkoord beveiliging
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 16 oktober 2018, 18:59 »
Ik had de FNV, Tanja Schrijver om opheldering gevraagd. Dit is haar antwoord:


Beste,

Elke vakbond heeft zijn eigen ledenraadpleging en dus zijn eigen uitslag. In dit geval waren de leden van FNV in meerderheid voor het akkoord en de leden van de Unie blijkbaar tegen het akkoord.

Zo gaat dat nu eenmaal. Ook FNV is een tijdje geen partij bij de cao geweest omdat onze leden een akkoord hadden afgewezen. Dat is democratie.

Dat zij op democratische manier iets aan hun eigen leden voorleggen is prima. Maar een  CAO geldt voor de hele branche, dus ook voor de leden van andere bonden en zelfs voor niet leden. Die laatste groep zet zichzelf buitenspel  maar de leden van de Unie worden nu door de andere bonden buitenspel gezet.

Overigens geeft zij een verkeerde voorstelling van zaken over het verleden, want toen is de FNV uit de onderhandelingen weggelopen voordat er een akkoord was.

Het probleem zit hem in de zin 'zo gaat dat nu eenmaal' . Bonden blijven hangen in het verleden en willen alles zo laten. Dat is namelijk hun bestaansrecht, maar de werknemers van nu hebben behoefte aan verandering.